Un calellenc inicia una recollida de signatures perquè “s’enterri” la via del tren

Una vuitantena de persones han donat suport a la campanya de recollida de signatures que ha engegat el calellenc Juli Tardio a través de la plataforma Change.org demanant que s’enterri la via del tren entre les poblacions d’Arenys de Mar i Malgrat de Mar. El seu propòsit és reactivar el debat ara que la infraestructura ferroviària i el servei que presta estan de plena actualitat pel traspàs de la gestió de Rodalies de l’Estat a Catalunya, que justament començarà per l’R1 del Maresme, una línia que es va construir fa 172 anys i és la més antiga de totes. Tardio exposa que les vies són una barrera arquitectònica a l’hora d’accedir a la façana marítima, al mateix temps que n’assenyala les problemàtiques a nivell de seguretat o d’impacte acústic. Considera que expressa el desig de molts ciutadans de la costa maresmenca i que la solució depèn de la voluntat política per destinar-hi els recursos que caldrien.

Juli Tardio es presenta com un veí de Calella afectat per l’impacte de la via del tren. La infraestructura va arribar aquí a la segona meitat del segle 19, quan es va ampliar la línia Mataró-Barcelona tot resseguint la costa. Ara ha engegat una campanya de recollida de signatures a la plataforma Change.org per demanar que es tregui i deixi de ser una barrera arquitectònica per anar a la platja o voltar pel passeig.
Vull que no hi sigui la via del tren aquí davant, si es desplaça o es soterra m’és igual. Aquí tenim una via que ens molesta en el nostre dia a dia (…) Tot depèn de la voluntat política. Avui dia tot és viable, tècnicament hi ha els recursos; en definitiva és la voluntat política de destinar-hi els recursos.
Per Tardio, el pas de la via del tren per la costa suposa un greuge que pateix la població i també les persones que visiten l’Alt Maresme. Considera que ara és el moment de tornar a posar el debat damunt la taula, coincidint amb el traspàs de la línia de Rodalies de l’Estat a Catalunya.
Hi afegeix la preocupació per la seguretat dels passos a nivell que hi ha per superar l’obstacle – a Calella n’hi ha dos i són els més utilitzats – o també l’impacte acústic. Dues qüestions que la majoria tenim molt interioritzades perquè hi hem nascut i hi convivim a diari.
Després de tant anys, ni me n’adono. Algú que vingui de fora es queixaria del soroll i diria que no compleix cap normativa. Però els de Calella, Sant Pol de Mar o Canet de Mar; tots el tenim interioritzat.
L’escrit de la campanya de recollida de signatures diu que la solució passa pel soterrament i el desdoblament de la via, per millorar el servei i que es converteixi en una alternativa amb garanties al transport privat.
Una vuitantena de persones li han donat suport des de dilluns. No s’ha fixat cap objectiu ni pensa en terminis.
No vull que sigui un projecte personal, sinó compartit. Si cal, creant una associació per al soterrament de les vies del tren. La idea és que es parli del tema, no d’arribats el dia plantar-me a l’administració on pertoqui.
Molts experts també comparteixen que la infraestructura ja no és segura però pels efectes dels temporals com el Glòria o la previsió d’un augment del nivell del mar.