Trànsit recorda als ciclistes com han de circular per vies urbanes
L’ús de la bicicleta està en auge en els darrers anys i això és una bona notícia perquè és un transport idoni per a distàncies curtes, de fàcil aparcament i no contamina; però també és el vehicle més fràgil i indefens de l’espai viari si no es compleixen les normes. En això incideix la campanya que ha posat en marxa el Servei Català de Trànsit, i com va fer l’estiu passat, de forma coordinada amb les Policies Locals. Té un caràcter preventiu i se centra en recordar quines són les conductes estan prohibides i com i amb quins elements han de circular els ciclistes. També hi ha un apartat dirigit a la resta de conductors.
La campanya preventiva adreçada als ciclistes es concentra en aquesta setmana i consisteix en recordar-los les normes que han de complir quan circulen per vies urbanes.
- Portar enllumenat durant la nit, quan es circula per passos inferiors i túnels. A la part del davant, la bicicleta ha d’estar equipada amb una llum de posició de color blanc, i una de posició vermella a més d’un catadiòptric al darrera. En cas d’anar per vies interurbanes, s’ha d’anar amb una peça reflectant que la resta de conductors puguin distingir a una distància de 150 metres.
- Casc obligatori per als menors de 16 anys. Recomanable per a tots els ciclistes.
- Està prohibit l’ús de mòbils i utilitzar auriculars connectats a receptors o reproductors de so.
- La taxa d’alcoholèmia permesa és la mateixa que per a la resta de conductors: 0,25 mg/litre en aire expirat.
La campanya recorda als ciclistes que sempre, pel carril, bici, zones de vianants i voreres habilitades, s’ha de respectar la preferència del vianant.
El Servei Català de Trànsit aprofita la campanya per recordar a la resta d’usuaris de les vies urbanes que no es pot aparcar o estacionar en zones reservades per a bicicletes; on s’ha de respectar la prioritat de pas dels ciclistes; i que els vehicles motoritzats no poden circular pels carrils bici.
L’any 2018 a Catalunya va haver-hi un total de 1.271 ciclistes accidentats en zones urbanes, un dels quals va morir i 73 van patir ferides greus.