Tot el que has de saber si et desplaces a Barcelona des d’avui en vehicle o transport públic
El gener arriba carregat de novetats pel que fa a la mobilitat i més per accedir a la capital catalana, i és que des d’ahir s’ha començat aplicar la Zona de Baixes emissions i les noves tarifes de transport públic. Des d’ahir Barcelona va començar aplicar les restriccions de circulació als vehicles que més fums emeten. Una mesura destinada a millorar la qualitat de l’aire i reduir així els nivells de contaminació. Segons el consistori barceloní la posada en marxa d’aquesta zona de baixes emissions evitarà que més de 50.000 cotxes contaminants no puguin entrar a la capital catalana entre les 7 del matí i les 8 del vespre els dies laborables. Són els cotxes de gasolina matriculats abans del 2000, els dièsel anteriors al 2006 i les motos anteriors al 2003.
L’ajuntament de Barcelona calcula que servirà per reduir un 15% les emissions de diòxid de nitrogen i un 6% les de diòxid de carboni. En total s’han instal·lat 120 lectors de matrícules a les entrades i sortides de la capital per controlar els vehicles que circulen per tot l’espai de la zona de baixes emissions (ZBE). Uns lectors que comproven si els cotxes i motos que circulen compleixen la normativa. Ara els que la incompleixen només rebran un avís però a partir de l’abril les multes seran entre 100 i 500 euros.
La zona de baixes emissions engloba tot Barcelona, Sant Adrià del Besòs, l’Hospitalet de Llobregat i part d’Esplugues i Cornellà.
Pel que fa a les furgonetes, els camions i els autobusos, l’ajuntament els ha donat un any de moratòria per a canviar-los i també per a les persones amb ingressos inferiors als 800 euros mensuals que necessitin el cotxe per treballar. Per a tota la resta, inclosos els turistes, només poden demanar fins a 10 autoritzacions cada any, que costen 2 euros.
Totes aquelles persones que no hagin rebut o hagin extraviat l’etiqueta ambiental de la DGT identificativa poden adquirir-la a les oficines de Correos o a través d’un gestor col·legiat. També poden sol·licitar-la a través d’un taller mecànic associat al Gremi de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona.
La col·locació d’aquest distintiu no és obligatòria però facilita el control per part de la Guàrdia Urbana. Els conductors que circulin sense l’etiqueta de la DGT podran ser aturats pels agents dins la ZBE de Barcelona, per comprovar la documentació del vehicle i la matrícula, i verificar si està subjecte a les restriccions de trànsit.
La ZBE no és l’única novetat pel que fa a la mobilitat aquest 2020. Des d’ahir també han entrat en vigor l’anomenada revolució tarifària que va anunciar l’ATM a principis de desembre i que pretén simplificar els títols de transport públic i afavorir l’ús del transport públic amb reduccions però també amb alguns increments significatius. Una de les grans novetats és que la T-10 ha deixat d’existir. Ara tots aquells que vagin a comprar un abonament a les màquines d’autoservei s’adonaran que la T-10 ha estat substituïda per la T-Casual, una targeta unipersonal d’ús puntual i que s’encareix quatre euros. Aquest abonament de 10 viatges per a 4 zones, les que es necessiten per a baixar a Barcelona, des d’avui costa 39,20 €. Per la seva banda el bitllet senzill de quatre zones també s’encareix, dels 5,25 € actuals passarà a costar 5,75 €. Els usuaris freqüents del transport públic són els que en surten beneficiats perquè la nova T-usual substitueix i abarateix la T-Mes i la T-50/30. La T-usual de 4 zones valdrà 92,55 € i serà unipersonal amb viatges il·limitats durant trenta dies.
A més, des d’ahir la T-10 ha passat a ser unipersonal a i es podrà utilitzar fins al 29 de febrer. Tots els altres títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins a la seva data de caducitat.