Torres afirma que la Policia Local sí multa a bicicletes i patinets que infringeixen la normativa
La circulació de bicicletes o patinets elèctrics pel carrer Església o la part central del Passeig Manuel Puigvert està prohibida, però ben sovint se n’hi veuen. També anant en contra direcció o ocupant voreres. L’ordenança municipal de circulació ho regula i la Policia Local és qui té les competències de control i vigilància. I les està exercint, tal com ha assegurat aquest matí el tinent d’Alcaldia de Seguretat, Josep Torres, qui ha reconegut que la proliferació de patinets elèctrics a Calella s’ha convertit en un problema per les actituds incíviques d’alguns.
En una entrevista a La Ciutat, Torres ha afirmat que la Policia Local està multant als conductors de bicicletes i patinets elèctrics que infringeixen la normativa municipal i que fa poc se’n va fer una campanya específica. Amb tot, reconeix que els efectius policials arriben on arriben.
Sí, s’està multant. Fa un parell de setmanes es va fer una campanya específica per part de la Policia Local per consolidar aspectes de la normativa. En 3 o 4 dies es van interposar 4 multes (…) S’ha d’entendre que per molta policia que hi hagi és impossible arribar a tot arreu. Sempre hi ha llocs on la gent fa el que no toca.
El tinent d’Alcaldia de Seguretat assenyala que els patinets elèctrics, la seva proliferació i la sensació que són vehicles poc perillosos, s’ha convertit en un problema per Calella.
Tenim algun cas de bicicletes mal portades, però el gran problema són els patinets perquè hi ha la concepció que en ser vehicles petits poden anar per qualsevol lloc i anar a molta velocitat. Algun fins i tot es creuen malabaristes i van fent ziga-zagues, i s’ha de conscienciar que són pràctiques prohibides per normativa.
En l’apartat sobre els patinets elèctrics –o vehicles de mobilitat personal–, i per norma general, l’ordenança de circulació prohibeix que vagin per zones i illes de vianants. És a dir, ni carrer Riera, ni Bisbe Sivilla i ni Església, tampoc la plaça de l’Església i de l’Ajuntament, o els carrers Sant Joan, Sant Josep i Matas i Rodes, a més del passeig Manuel Puigvert. Recull una excepció: els aparells més simples, els que de fabricació poden anar a una velocitat màxima de 15km/h, sí poden circular pels parcs públics, voreres i zones peatonals que tinguin una amplada igual o superior als dos metres, i sempre que no hi hagi aglomeració de vianants.
La normativa local estipula diverses obligacions als propietaris d’VMP que tenen finalitat comercial, turística o d’oci. Han d’obligar als seus clients a portar el cas –per a ús personal és obligatori només pels menors de 16 anys–. Han de registrar el patinet a motor i contractar una assegurança de responsabilitat civil per a tercers. En el cas de l’ús particular, s’indica que és recomanable.
El tinent d’Alcaldia de Seguretat ha explicat que ara l’Ajuntament obrirà un procés de revisió de la norma per avaluar la possibilitat d’exigir el casc i l’assegurança a tots els conductors.
Hem de reflexionar sobre el casc, l’assegurança sí o no… Hem de mirar si ho podem fer obligatori i no, que és el que demanava la moció de Cs. Ens demana un marc d’actuació, és a dir, revisem la normativa, fem les campanyes que calgui perquè funcioni, i en això estarem.
Josep Torres ha assegurat que l’ordenança municipal entra força al detall amb la regulació de la circulació dels patinets elèctrics i que, en tot cas, sempre hi ha la normativa estatal, de rang superior, per cobrir possibles buits legals.