Torna el Black Friday a Calella: consells per fer un consum responsable
Seran molts els productes que veurem rebaixats amb motiu del Black Friday, una època d’origen americà que ha arribat per quedar-se. Des dels mitjans i les xarxes socials la publicitat està sent molt agressiva per induir els usuaris a consumir i gastar. Oriol Contreras, responsable de l’oficina municipal d’atenció al consumidor, diu que és una bona època per aconseguir productes necessaris a menys cost, però adverteix de la perillositat de comprar «només perquè està rebaixat».
Arriben els grans descomptes amb el Black Friday. Una època que segons Oriol Contreras, és un període de descomptes hivernal, però amb una promoció molt més agressiva, per l’origen americà d’aquestes dates. Seran molts els consumidors que es llencin a les botigues per arreplegar una gran quantitat de productes a preus més baixos.
Això no obstant, des de l’oficina municipal d’atenció al consumidor, adverteixen que s’ha de tenir el cap fred durant aquesta època per no invertir més del necessari i comprar productes que no ens fan falta. El seu responsable, Oriol Contreras, aconsella tenir una llista de què necessitem per aprofitar l’ocasió i no fer una despesa massa elevada.
Fer una mica de balanç de què realment ens fa falta, no només ara, sinó al mes de gener o febrer si tinc pensat canviar-me el sofà. Si he de pagar una quantitat i ara puc pagar fins a un 40% menys, aquí és on li trobo profit al Black Friday. Però anar a una botiga o anar a la xarxa a veure què trobem que estigui molt més econòmic i comprar-ho, aquest és l’error que cap consumidor hauria de cometre.
Tot i això, Contreras entén que també sigui una bona ocasió per donar-se un «capritx». Amb tot, reitera que no s’ha de comprar obligat només perquè els productes estiguin rebaixats. Una consciència que diu, sembla estar molt arrelada durant aquestes promocions. Un bon consumidor, diu, és aquell que tot i el bombardeig de publicitat és capaç de no comprar res si no li fa falta.
Per mi el bon consumidor el que hauria de tenir clar és que necessita. Donat el cas que no es necessiti res, pot passar tota la informació del Black Friday i no comprar res, perquè al final fa la sensació que sigui obligat. Quan feien les rebaixes i la gent entrava al Corte Inglés, amb aquelles imatges corrents i trepitjant-se, per emportar-se alguna cosa, però no sabien ni que buscaven, el primer que trobaven, però que estigués rebaixat. Aquesta és la consciència que s’ha de treure i més en aquestes èpoques de crisi.
El responsable de l’oficina al consumidor reconeix que durant aquest període pot haver-hi estafa, tot i això, recalca que ell mai ha tingut cap denúncia en aquest sentit. Per evitar-les, recorda que el client ha de saber què necessita i d’aquesta manera sabrà si les botigues realment han abaixat els preus, ja que haurà investigat prèviament.
Contreras també ha volgut avisar als consumidors que es facin amb alguns productes durant el Black Friday que tots ells mantenen les mateixes condicions que durant altres èpoques, com la garantia de tres anys o les devolucions.