Territori deixa en l’aire instal·lar fotovoltaiques en els espais alliberats de l’autopista
A principis del 2024 es completarà el desmantellament de les antigues àrees de peatge de la C-32, una via que va quedar lliure de pagament farà dos anys aquest pròxim mes de setembre. El Departament de Territori ha licitat les obres per retirar totes les estructures que queden en peu als laterals dels carrils de circulació de la via maresmenca i també a la C-33, amb una inversió de prop de 5,2 milions d’euros. Els treballs tindran una durada de cinc mesos. El comunicat oficial per part del govern català no confirma els usos que previstos per als espais que han quedat alliberats. A finals del 2021, es va anunciar una inversió milionària per instal·lar-hi plaques fotovoltaiques que generarien tota l’energia que necessita la xarxa viària que gestiona la Generalitat de Catalunya.
Ara, Territori se centra en l’actuació per acabar de retirar el que queda dels antics peatges de l’autopista que encara hi ha a les àrees d’Alella, Premià, Vilassar, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Vicenç de Montalt, Arenys i Santa Susanna. Segons s’ha informat, les obres inclouran l’enderroc de totes les illetes que conformen els passos o vies de peatge, així com les barreres de seguretat, cabines de peatge i els equipaments i instal·lacions existents. També s’adequaran i pavimentaran les noves calçades que s’han projectat, s’adaptaran els elements de drenatge i s’hi col·locarà la senyalització, abalisament i barreres de seguretat.
Els treballs començaran a principis de 2024, amb una durada prevista de cinc mesos. En el comunicat s’explicita que “l’adequació paisatgística de les zones alliberades i la implementació de nous usos en les antigues platges de peatge troncals seran objecte de projectes que es troben en fase d’estudi”. No es confirma la futura instal·lació de plaques fotovoltaiques que va anunciar l’aleshores conseller Josep Puigneró en una visita al peatge de Vilassar de Dalt, l’octubre del 2021. Va dir que es faria una inversió aproximada de 5,2 milions d’euros per generar energia verda en una superfície equivalent a 11 camps de futbol, que cobriria tot el consum de la xarxa viària que gestiona la Generalitat de Catalunya. Estava previst que les plaques es poguessin instal·lar durant aquest any 2023.
La notícia apareix després de l’embolic polític sobre una possible recuperació dels peatges, però ara a totes les autovies de l’Estat espanyol a partir del 2024. va ser a partir d’unes primeres declaracions del director general de la DGT, Pere Navarro, que ho va donar per fet i va explicar que era una imposició de Brusel·les. Immediatament després el va desmentir la ministra de Transports, ara en funcions, i ho feia també Pedro Sánchez en el cara a cara televisat per les eleccions generals del 23J.
La Comissió Europea es pronunciaria poc després per boca de la portaveu econòmica, Veerle Nuyts, que va explicar que el pla de recuperació i resiliència espanyol incorporava el compromís d’adoptar una llei sobre mobilitat sostenible i finançament del transport que s’hauria d’aprovar abans del desembre d’enguany i incloure un mecanisme de pagament per l’ús de carreteres. Aquest mes de gener de 2023, el projecte de llei va arribar al Congrés però va quedar suspès.