Quins drets tenen els viatgers?
A l’estiu i especialment a l’agost, és quan més gent acostuma a marxar de vacances. Malauradament, en moltes ocasions quan es viatja sorgeix algun inconvenient com el retard, la cancel·lació o danys a l’equipatge. Des del Servei Públic de Consum, fan extensibles una sèrie de recomanacions i consells per qualsevol viatger que desconegui quin tipus de reclamacions es poden arribar a fer si es viatja en transport terrestre, com l’autobús o el tren, o marítim.
És molt important que es tingui coneixement de tota la informació del bitllet que es compra i que en tot moment es dugui a sobre. A més, en autocar el transportista és el responsable de l’equipatge i si es malmet, es pot indemnitzar amb 14,50 € per kg. No passa el mateix al tren, que no es fa responsable de la custòdia de l’equipatge però sempre es pot reflectir la queixa al llibre de reclamacions i demanar una indemnització.
En el cas del transport marítim, com els ferris o els creuers, si el servei pateix un retard de més de 90 minuts o una cancel·lació, el consumidor té dret al reemborsament del bitllet, menjar i beguda, allotjament si l’espera dura fins l’endemà i a una indemnització del 25% o del 50% del bitllet. Passa el mateix amb els retards o cancel·lacions dels vols, que en aquest cas també s’aconsella contactar amb la companyia per mirar de trobar una solució.
Si es desconeix quin tipus d’acció s’ha d’emprendre si un usuari es troba amb alguna d’aquestes situacions o qualsevol altra, la Comissió Europa ha elaborat una guia pel consumidor i els seus drets a l’hora de viatjar.