Quant costarà anar a Barcelona a partir de l’1 de gener?
Viatjar de Calella a Barcelona sortirà més car a partir de l’1 de gener pels usuaris de la T-10 i del bitllet senzill, i més barat pels usuaris d’abonaments mensuals. És la nova revolució tarifària que ha anunciat ATM i que pretén simplificar els títols de transport públic a partir del gener del 2020 i afavorir l’ús del transport públic amb reduccions però també amb alguns increments significatius. Una de les grans novetats és que la T-10 deixarà d’existir, 19 anys més tard de la seva creació. Ara passarà a dir-se T-Casual, serà unipersonal i s’encarirà notablement.
La nova targeta de 10 viatges, la T-Casual de quatre zones, les que es necessiten per viatjar de Calella a Barcelona, costarà a partir de l’1 de gener 39,20 €, gairebé quatre euros per sobre dels 35,25 € que costava l’actual T-10. Permetrà també fer els 10 viatges però ara serà d’ús unipersonal puntual, el que significa que no es podran validar dos bitllets seguits, però si compartir-la entre diferents usuaris. Fins ara la T-10 permetia que diverses persones poguessin utilitzar-la en un mateix viatge.
Per la seva banda el bitllet senzill de quatre zones també s’encareix, dels 5,25 € actuals passarà a costar 5,75 €.
Els usuaris freqüents del transport públic són els que en surten beneficiats perquè la nova T-usual substitueix i abarateix la T-Mes i la T-50/30. La T-usual de 4 zones valdrà 92,55 € i serà unipersonal amb viatges il·limitats durant 30 dies. El preu de la T-usual serà un 25% menys que el valor actual de la T-mes, a la que substituirà i que actualment costa 124,90 € al mes per a quatre zones.
L’oferta d’abonaments es completa amb la T-Jove que es manté i es redueix el seu preu en un 25% menys. A partir del gener la T-Jove de quatre zones costarà 180,75 €, molt per sota dels 244 € actuals. La T-jove és l’abonament que permet fer viatges il·limitats als menors de 25 anys durant 90 dies consecutius. També es manté la targeta T-16, que continuarà sent gratuïta pels menors de 16 anys i la T-Dia per a turistes (una mica més cara) que costarà 22,45 €.
Al gener també apareixerà la T-Grup, amb 70 viatges que es podran gastar durant un mes. Està pensada per a col·lectius que facin viatges esporàdics: com les escoles o clubs esportius. En canvi, s’eliminen la T-50/30, la T-70/30 i la T-Trimestre.
Les noves tarifes entraran en vigor a partir de l’1 de gener del 2020. L’actual T-10 passarà a ser unipersonal a partir de l’1 de gener i es podrà utilitzar fins al 29 de febrer. Tots els altres títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins a la seva data de caducitat.
La idea d’aquestes noves tarifes és afavorir als usuaris habituals del transport públic i fomentar el seu ús. En aquest sentit, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha constatat la “voluntat de premiar la recurrència” per fidelitzar als usuaris.
Hi ha un canvi d’hàbit, no serà possible comprar esporàdicament una T-10, molt subvencionada, per utilitzar el transport públic de manera indiscriminada. Creiem honestament que els usuaris que fan servir més sovint la T-10, trobaran econòmicament interessant passar-se a la nova T-Usual.
Aquestes noves mesures arribaran l’1 de gener del 2020 coincidint amb l’entrada en vigor de la ZBE (zona de baixes emissions) que comportarà la prohibició als cotxes considerats més contaminants (sense etiqueta ambiental de la DGT) a circular per l’interior de Barcelona. Es calcula que el veto afectarà uns 50.000 vehicles, és a dir, un 20% de tot el parc mòbil de Barcelona. Aquelles persones que desballestin el seu vehicle contaminant rebran la T-Verda, un abonament gratuït amb viatges il·limitats durant tres anys.