Preservem el Maresme reclama la recuperació del tren que connectava amb l’aeroport
Preservem el Maresme estarà ametent als resultats de la reunió que el pròxim 27 de gener mantindran els membres de la Mesa de Mobilitat – integrada únicament per actors polítics – amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. La plataforma cívica, que aglutina un centenar d’entitats de la comarca i que reivindica millores en la mobilitat al territori, espera que la trobada serveixi per desencallar el Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme. És el document consensuat a la comarca i que assenyala quines són les mesures que s’han de desplegar per evolucionar cap a un model de mobilitat sostenible. En aquest sentit, s’estableix com a prioritari l’impuls als mitjans de transport públic, ferroviari i per carretera.
El portaveu de Preservem el Maresme, Antoni Esteban, espera que des del Consell Comarcal del Maresme es defensin els acords que es recullen en el Pacte per la Mobilitat Sostenible i que, segons subratlla, busquen millorar el serveis que s’ofereixen als ciutadans. Esteban reconeix cert escepticisme pel greuge que històricament pateix el territori en termes de mobilitat i el llistat d’incompliments dels compromisos dels consellers que han passat pel Departament de Territori en les últimes legislatures.
Esperem que el Consell Comarcal representi realment el territori i posi damunt la taula els problemes, per tal de solucionar-los. I que la Generalitat respongui, perquè el primer punt de la reunió és que responguin a la petició d’ara fa dos anys en relació a la mobilitat i que encara no han contestat (…) Sempre ens agafem a la frase: “fets i no paraules”. Ara hi ha poca gent que es cregui a la classe política.
Entre d’altres reivindicacions, la plataforma Preservem el Maresme reclama la recuperació del tren que connectava amb l’aeroport de Barcelona-el Prat, sense haver de fer transbords. Volen que el trajecte cobreixi totes les poblacions de la línia de la costa i es resolgui així un dels aspectes en què el servei ferroviari és deficitari. El portaveu adverteix de la urgència de canviar el model de mobilitat del Maresme per respondre a l’actual emergència climàtica.
La nostra reinvindicació és que es pugui agafar a tot el Maresme, fins i tot que enllaci amb La Selva. És el que hauria de ser el metro del Maresme, un tren que permetria que totes les poblacions arribessin a l’aeroport sense haver de fer grans canvis ni transbords. Tampoc trigar tant perquè no és el mateix pujar al tren i anar directament allà, que no pas haver de baixar a Barcelona i agafar una llançadora. Hem de canviar la manera en què la gent es mou: que deixin els cotxes i agafin el transport públic.
Des de la plataforma cívica, amb deu anys d’activitat al Maresme, es reclama també més inversió a la xarxa de servei ferroviària i de transport públic per carretera, a més de suprimir els peatges de l’autopista C32.
Tot i que la concessió acaba el 2021, Esteben alerta de les intencions del Govern català.
El conseller Damià Calvet vol mantenir el peatge, li diuen vinyeta però és mantenir els peatges (…) Totes les infraestructures de l’Estat s’estan fent gratuïtes, mentre que les de Catalunya volen mantenir el pagament. Seria un càstig més gran incloure aquest impost substitutori del peatge perquè haurien de pagar tots els vehicles motoritzats, passin o no pels peatges.
En una entrevista a Ràdio Calella TV, la vicepresidenta del Consell Comarcal del Maresme, Carme Viñals (ERC), va reconèixer que el territori haurà de “lluitar políticament” perquè no es perpetuïn els peatges de la C32 nord.