L’Espai Caixa promou la formació digital entre la gent gran
Les dificultats per accedir als serveis digitalitzats, que cada cop en són més, afecta principalment a les persones grans en el que s’anomena la “bretxa digital”. Això pot conduir a situacions d’exclusió, com la que ha denunciat un jubilat valencià que ha iniciat una campanya de recollida de signatures, i ja en porta 400.000, per demanar a les entitats bancàries que donin un tracte més humà als seus clients. Exposa que cada cop tanquen més sucursals i que gairebé totes les gestions s’han de fer telemàticament o a través del caixer automàtic. Conscients de l’avanç imparable de la societat digital, i perquè ningú en quedi al marge, des de l’Espai Caixa de Calella fa temps que organitzen tallers i cursos perquè la gent es familiaritzi amb Internet i les possibilitats dels dispositius mòbils.
Josep Maria Granyó, president de l’Espai Caixa, ha comentat que treballen perquè els usuaris aprenguin a demanar serveis o fer gestions a través de l’ordinador i el mòbil, des de casa.
Fem una formació sobre qüestions pràctiques d’internet, serveis de missatgeria i xarxes socials, o La Meva Salut. I l’altra, sobre les possibilitats del mòbil per fer gestions bàsiques.
Granyó comenta que la pandèmia i el nou escenari de restriccions sanitàries ha posat de relleu la importància d’aprendre a utilitzar les noves eines digitals. El president de l’Espai Caixa llança un missatge a la gent gran animant-los a no baixar del tren de les noves tecnologies.
El que intentem vendre a la gent gran és que tothom està preparat per les qüestions bàsiques. Els animem a introduir-s’hi perquè el futur va en aquesta direcció. Els bancs et podran ajudar, tenir me´s paciència o una taula presencial; però hem de procurar posar de la nostra part per adaptar-nos a les circumstàncies actuals.
Per Granyó, l’escenari que denuncia el promotor de la campanya “Soy mayor, no idiota” es dona sobretot en grans ciutats com Barcelona, on les entitats han arribat a suprimir els 50% de les sucursals i això obliga als seus clients a recórrer distàncies més grans per fer qualsevol tràmit. Sobre l’atenció presencial que donen les oficines bancàries, recorda que és una reivindicació de fa temps de la Federació d’Associacions de Gent Gran de Catalunya i que també ha arribat a Calella.
Josep Maria Granyó ha tingut l’oportunitat de traslladar-ho a la nova direcció de la sucursal de CaixaBank del carrer Església, amb qui tenen relació perquè l’Espai Caixa és un dels serveis que s’ofereixen des de l’Obra Social de la Fundació La Caixa. Explica que se’l va informar de les mesures que s’han adoptat per garantir la millor atenció als clients, per exemple, amb l’horari d’obertura que facilita esponjar les demandes presencials.
De 10 a 12h, sobretot els dies després de cobrar la pensió, es poden formar cues al carrer; però si la gent conegués tot l’horari d’obertura de l’oficina, es podrien evitar.
Segons s’ha pogut saber en les últimes hores, el govern espanyol es reunirà amb l’impulsor de la campanya “Soy mayor, no idiota” després d’haver requerit al sector de la banca que es garanteixi la inclusió financera de les persones grans.