L’Escola Pia Calella, reconeguda com a centre d’innovació pedagògica
El Departament d’Educació reconeix 186 centres de tot Catalunya pels seus projectes d’innovació pedagògica. A Calella l’Escola Pia ha estat reconeguda pel projecte d’innovació SUMMEM. Un nou model d’educació que pretén canviar la manera d’organitzar l’escola per poder donar resposta als reptes de la societat del futur, davant d’un nou paradigma social. El projecte SUMMEM potencia que l’alumne aprengui millor a través de la motivació, el treball en equip i amb pensament crític.
Una iniciativa, que aplega a més de 3.000 nenes i nens als 20 centres de l’Escola Pia, i que segons el centre “és el projecte pedagògic renovador amb més alumnes a Catalunya”. Segons Jordi Rojas, tutor de 4t d’ESO de l’Escola Pia Calella, el SUMMEM estableix un aprenentatge interdisciplinari, per competències i cooperatiu, que prepara per a la vida real.
El que intentem és posar contextos reals que passen fora l’escola dins l’aula. Per exemple, en lloc de donar exercicis i fer-los, és plantejar reptes. Intentar que els temaris siguin el més real possible. Plantejar preguntes intel·ligents en les quals ells no poden respondre només sí o no. I sobretot en comunió amb els companys.
A la vegada, l’escola impulsa una dinàmica cooperativa que vol dir modificar l’estructura de les activitats en essència. És a dir, organitzant l’aula en petits grups de 4 o 5 alumnes i definir les tasques acadèmiques de manera que els objectius dels membres de cada grup estiguin estretament relacionats. Una pràctica que fomenta la col·laboració entre l’alumnat, evitant que la competitivitat sigui l’únic model de relació vàlid.
L’Escola Pia de Calella va engegar el 2016-17 la seva implementació, en 400 escolars de P4, tercer, cinquè, sisè de primària i primer d’ESO amb el suport de 40 mestres. Ara, tres anys més tard han rebut el reconeixement per part de la Generalitat. Un reconeixement amb el qual el Departament d’Ensenyament vol promoure, reconèixer i certificar els projectes d’innovació pedagògica impulsats des dels centres educatius per millorar la qualitat dels serveis contribuint a la millora del sistema educatiu.
Per obtenir el reconeixement hem hagut de presentar l’històric de les accions que hem anat fent a l’escola durant els anys anteriors. El departament pregunta sobre coses d’organització, de dotació horària, professors implicats, matèries implicades, l’esforç econòmic que fas per la innovació… i llavors tots aquests elements fan balanç per obtenir el reconeixement. També hem de dir que hi ha moltes escoles que diuen que són innovadores però després quan ho analitzes bé t’adones que no. Hi ha iniciatives innovadores, però entenem que una escola és innovadora quan la innovació vertebra el seu dia a dia, i això no passa a tot arreu.
Un reconeixement que premia a l’Escola Pia Calella per la seva innovació i per la seva adaptació als canvis que la societat demanada.