Les pantalles dins l’aula, torna el debat

Educació s’ha obert a repensar l’ús dels mòbils i altres dispositius tecnològics en totes les etapes educatives. Ha reviscut el debat sobre les pantalles a l’aula i el seu efecte distorsionador en l’aprenentatge davant dels mals resultats acadèmics que segueixen obtenint els alumnes catalans en les proves PISA. Ara estan prohibits a primària i a secundària només estan permesos per finalitats pedagògiques, mentre que a batxillerat, la decisió recau en cadascun dels centres. Hem anat a preguntar a l’Institut Bisbe Sivilla com ho regulen.

Educació ha encarregat a una comissió d’experts l’avaluació sobre els efectes de les pantalles a l’aula, en totes les etapes, d’infantil a batxillerat, davant dels resultats acadèmics que obtenen els alumnes catalans. Vol revisar l’ús que es fa de tots els dispositius digitals, mòbils, ordinadors i tauletes, considerant que poden tenir un efecte distorsionador en l’aprenentatge. Està en qüestió la integració de la tecnologia a l’ensenyament.
Al Bisbe Sivilla, fins que no ha arribat la regulació comuna per al conjunt de centres, s’adoptaven estratègies pròpies. Abans es requisaven els mòbils als alumnes que en feien mal ús – sempre amb el vistiplau de la família – i estaven prohibits als passadissos i durant l’esbarjo. Ara només estan permesos per finalitats pedagògiques quan el professor així ho considera. Quim Mallorquí, cap d’estudis de l’institut, explica si els està funcionant.
Ens funciona? La veritat és que no. Ara els alumnes no poden portar els mòbils però sabem que ho fan, i tampoc tenim els mitjans per controlar-ho. L’únic que demanem és no veure’ls, que els amaguin dins la motxilla. De tant en tant, algun no ho fa, i com que les conseqüències tampoc son greus, doncs ens passa sovint.
Ara, si es caça l’alumne amb el mòbil, implica una triple falta i, en cas de reincidir, l’obertura d’un expedient.
Segons Mallorquí, el problema s’ha agreujat amb l’entrada generalitzada dels ordinadors portàtils a l’aula després de la pandèmia. La comissió digital de l’institut s’encarrega de fer un control de les pàgines que es visiten a través de la xarxa oberta a la que es connecten els dispositius i ha comprovat que la xarxa social Instagram és de les més consultades.
Ens estem adonant que el 25% de les connexions son a Instagram, és la més visitada en hores lectives a l’institut. Ho fan amb mòbils o els portàtils de centre. El que hem començat a fer és capar segons quin tipus de pàgines.
Al Bisbe Sivilla han començat a fer una campanya perquè els joves entenguin quin ús han de fer dels aparells i, en paral·lel, controls aleatoris. “No tenim altra manera amb els recursos que ens dona el Departament d’Educació”, reconeix Mallorquí, qui troba encertat que s’hagi reobert el debat.
Podem fer desaparèixer les pantalles? No, perquè hi ha professors que fem servir les eines, que són útils, no es pot dir un no radical. Però s’ha de buscar una mica més l’equilibri perquè certament són un factor de distracció important.
Al seu parer, no són l’únic factor que explica els mals resultats acadèmics que està registrant Catalunya, que se situa a la cua de l’Estat espanyol en matemàtiques i ciències.