Les escoles de Calella tancaran el curs amb molts interrogants sobre el retorn a les aules del setembre

Les directores de l’Escola El Far, Pia i Freta han explicat aquest matí al programa La Ciutat com preparen l’obertura dels centres seguint les indicacions d’Educació quant a les entrades i sortides, límits d’alumnes per aula i mesures higienicosanitàries. En general, totes han aplicat un protocol molt similar. Amb ganes de recuperar el contacte després d’unes setmanes en què han hagut de posar en pràctica l’educació a distància, que continuaran mantenint per a les famílies que han prefereixen seguir des de casa.

L’escola El Far preveu una assistència molt baixa. Seguiran amb el treball telemàtic, també perquè part del professorat està dins del grup de risc i no poden tornar al centre, tal com ha comentat la directora, Anna Codina.

Venen poquets nens a l’escola. Les famílies han vist que no era necessari. Venen sobretot els nens de sisè de primària per despedir-se, explicar algun dubte, però no tots. Continuem fent molt treball telemàtic.

El Far va repartir tots els ordinadors del centre -una trentena- entre les famílies que no tenien dispositius per seguir el curs a distància, i això ha ajudat a l’èxit de l’acompanyament que s’ha fet en la recta final del curs. Un any que serà atípic i que deixa sense festa de final de curs als alumnes de sisè de primària. Però Codina els ha donat una molt bona notícia a través de Ràdio Calella TV.

Com que el juliol i l’agost hi ha gent que marxa, o a Calella hi ha molta gent que treballa, i com que suposem que s’haurà aixecat l’estat d’alarma hem parlat de fer una festa de comiat al setembre. És una primícia perquè encara no els ho hem comunicat ni amb ells.

De cara al setembre, tots els interrogants damunt la taula. El Departament d’Educació haurà d’informar a principis de juliol de quin és el pla per al pròxim curs, i si es dona prioritat al retorn de tots els alumnes a l’escola. Igualment amb grups reduïts i mantenint les mesures per evitar la propagació del coronavirus. A l’Escola El Far, les instal·lacions tenen capacitat per fer-ho efectiu, altra cosa és si es podrà comptar amb el professorat necessari per doblar aules.

En el pitjor dels escenaris –13 alumnes per aula–, l’escola el Far no necessitaria cap dependència municipal perquè aprofitariem altres espais, gimnàs i biblioteca; excepte pel menjador (…) La sala polivalent seria un espai ideal.

Als dos centres de l’Escola Pia, el retorn de dilluns a l’aula serà gairebé testimonial. Preveuen una poca afluència d’alumnes, excepte els que tanquen etapa i els que es preparen per a la selectivitat. Han definit diversos circuits per controlar els desplaçaments dins de les instal·lacions i evitar que es barregin grups diferents.

La directora del centre escolapi, Marisa Romero, s’ha mostrat especialment il·lusionada per tornar a rebre els alumnes.

Compta que tenim uns 200 alumnes d’infantil, i tot plegat en vindran poc més de 30, molt pocs. El curs que més alumnes venen són de quart d’ESO, amb grups petits; i els de segon de Batxillerat. Sisè també deunidó. La resta de cursos muntarem classes un cop a la setmana perquè ens poguem acomiadar.

També seguiran amb el treball telemàtic, contemplant que el curs vinent es pugui fer amb una assistència intermitent a l’aula. En el millor dels casos, diu Romero, es podrà reprendre l’escola “normal”. El tercer escenari que es contempla -que és el que ve apuntant el Departament d’Educació- passa per desdoblar aules. A la Pia creuen també que tenen prou espai, però el que més preocupa és com ho cobriran amb personal.

Pots utilitzar la mediateca, però també el gimnàs o la mediateca; però crec que hi cabriem. Altra tema és el de personal: falta professorat. Hauriem de duplicar aules i no tenim doble personal.

L’Escola Pia deixa la porta oberta a incorporar l’educació no obligatòria de 0 a 3 anys a la seva oferta només si a Calella es detecta un dèficit de places que ho faci necessari. Una opció que fins ara havien descartat per no trepitjar a les llars d’infants privades, que ara veuen difícil poder complir amb els requisits que se’ls demanen.

Ho havíem parlat però vam considerar que perjudicariem als altres centres. Ara, potser faltaran places a Calella. Si això passa, seria una cosa a estudiar, però no per aquest pròxim curs.

Al Freta, que també divideix els seus alumnes en dos edificis que estan a tocar, tenen confirmada l’assistència del 21% de l’alumnat de primària i el 13% de secundària. En el cas de Cicles Formatius i Batxillerat, es manté l’educació a distància amb atencions individualitzades amb cita prèvia.

S’ha establert un protocol que busca evitar la coincidència de grups per controlar la traçabilitat en cas de contagi. Els alumnes de més de 6 anys hauran de portar mascareta a l’entrada i sortida, que es farà de forma esglaonada i amb una petició clara per als progenitors que fan la recollida, que ha explicat la directora, Isabel Martínez.

Hem marcat unes hores d’entrada i sortida, que es farà de forma escalonada. Sobretot hem demanat als pares que siguin àgils i no es quedin a fora a parlar, com tenen costum.

Martínez ha destacat l’esforç que ha fet el professorat i tot l’equip humà de l’escola per tirar endavant el curs en un moment d’emergència educativa, i posant en pràctica el mètode telemàtic a corre-cuita. Reconeix que s’esperaran a rebre indicacions més clares per posar fil a l’agulla al pròxim curs escolar. Al Freta, més que el tema espais per fer possible el desdoblament, el que veritablement els preocupa és amb quin personal comptaran.

Secundària no ens preocupa tant perquè estem bé amb el tema espai, a primària s’hauria d’estudiar més. La part que preocupa més és el professorat: si hem de doblar aules, veurem amb quin professorat hem de comptar.

I a banda, la directora del Freta Calella també ha posat damunt la taula la problemàtica del professorat que haurà de seguir teletreballant perquè són grup de risc i no poden tornar de forma presencial.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.