Les autoescoles reclamen que es doni sortida a la llista d’espera per fer l’examen de circulació
Des de la vaga del 2017, la llista d’alumnes que esperen pujar a pistes per fer l’examen de circulació no para de créixer. Els examinadors es van plantar exigint millores laborals i salarials que la Direcció General de Trànsit va atendre, però que no ha resolt la problemàtica de fons: falten més professionals per atendre una demanda que va en augment. No s’han cobert les jubilacions i, per agreujar-ho, cada examinador fa ara 12 proves, quan abans podia arribar a 13. Ara són les autoescoles que clamen solucions: la bossa d’alumnes pendents de fer la prova pràctica és de 50.000 a Catalunya. Des de Calella, el responsable de l’autoescola CAP Formació, Pere Gallardo, ha explicat que aquesta situació obliga als centres a ingeniar-se-les per no acumular alumnes dins l’aula, la qual cosa podria posar en escac la seva viabilitat econòmica.
En declaracions al programa La Ciutat, Gallardo ha dit que la falta d’examinadors la compensen amb una bona planificació de les entrades i sortides d’alumnes, i fent un seguiment molt personalitzat de la seva evolució.
Estem constantment controlant l’alumne, les hores que fa, per així preveure la data que podria estar preparat. Comptem quants examens podem fer i fem la reserva.
D’aquesta manera, a l’autoescola CAP Formació la llista d’espera per fer l’examen pràctic de conduir no supera les dues setmanes. El seu responsable també es queixa del nou sistema que s’ha implantat per fer l’adjudicació de proves per centre. “No fa un repartiment equitatiu dels examens entre les autoescoles”, ha assegurat Gallardo.
La problemàtica es resoldria si la Direcció General de Trànsit contractés nous examinadors. Es calcula que se’n necessiten uns 125 per regularitzar la situació que s’arrossega des del 2017 i que, lluny de resoldre’s, s’agreujarà si no s’actua.
Hauriem de preguntar a l’administració perquè no volen contractar més examinadors. Cada any se’n jubilen i no es cobreixen les vacants (…) S’ha acumulat una quantitat d’alumnes que és impossible de donar-li sortida.
El col·lapse afecta als aspirants a treure’s el carnet de circulació B1, per portar turismes; però també als que volen conduir vehicles pesants -autocars i camions- com a sortida laboral, i gràcies a la gran demanda que hi ha a les empreses de transport.
Examens teòrics més difícils a partir de setembre
La Direcció General de Trànsit preveia modificar, a partir d’aquest mes de setembre, la prova teòrica de l’examen de conduir. Tot plegat està a l’aire, esperant que es formi govern i s’aprovin els canvis legislatius necessaris.
Gallardo explica que es vol augmentar el nivell de la prova de coneixements sobre normativa de trànsit, com ja ha fet en la pràctica.
Fins ara teniem tres respostes per pregunta, ho amplien a quatre; i tindrà un apartat de recreació real per vídeo que demanarà a l’alumne que expliqui quina resposta de circulació hi donaria.