Les autoescoles de Calella directament afectades per la vaga dels examinadors
Les llistes d’espera per examinar-se de la teoria i pujar al pràctic del carnet de conduir augmenten a diari des del 2 de juny, quan va començar la vaga dels examinadors pel conflicte laboral que mantenen amb la DGT. Les convocatòries s’han reduit a la mínima expressió, s’arriben a anul·lar a última hora, i això està bloquejant l’activitat de les autoescoles justament en l’època de l’any que més feina tenen. Adverteixen que si la situació es manté, molts centres es veuran obligats a acomiadar personal o, fins i tot, abaixar persianes.
Mercedes Ruiz, professora de l’autoescola Cal-Pin de Calella, ha explicat a l’Info Migdia de Ràdio Calella Tv que durant el mes de juliol només han pogut pujar al pràctic dos dies i que s’han hagut de desplaçar fins a Sabadell per portar els alumnes al teòric. El punt d’examen habitual és Mataró.
Tot i respectar les seves reivindicacions, Ruiz lamenta que la vaga els enganxi de ple en els mesos en que més feina tenen i això els condueixi a un veritable col·lapse.
“Comencem la campanya a finals de maig i treballem a tope fins octubre o novembre, que és el màxim que pot estirar un alumne que acaba la selectivitat o la universitat. Aquest any ens hem trobat amb el cas d’aquest noi que ara marxarà a estudiar als EUA amb la teòrica aprovada, però haurà d’esperar 10 mesos, quan torni, per poder examinar-se de pràctiques”, ha exposat.
Dubta que les autoescoles puguin aguantar la situació molt més temps. El ressò que està tenint la vaga fa que els interessats en treure’s el carnet s’ho pensin dues vegades i que els que estan dins i han aprovat la teòrica decideixin postposar les pràctiques.
“Si no es genera diner perquè els alumnes no s’examinen, els propietaris de les autoescoles no podran pagar els autònoms ni tampoc la Seguretat Social dels treballadors. Hi ha una frase catalana que diu ‘dos es barallen i el tercer rep’, doncs és el que millor descriu la situació actual. També per als ciutadans, que no poden exercir el seu dret a examinar-se, la qual cosa és un servei públic. Tot plegat és un despropòsit”, exclama la professora de l’autoescola Cal-Pin.
I si bé és una problemàtica que afecta al conjunt de l’Estat Espanyol, aquí a Catalunya, on la ràtio d’examinadors és més baixa, la incidència és molt més gran. Es calcula que cada dia s’anul·len 1.456 proves.
“Aquí és on fan falta més examinadors. En d’altres comunitats s’examina a l’agost i això ens facilitaria molt la feina perquè els joves volen treure’s el carnet a l’estiu”, assegura Ruiz.
La restitució de les places d’examinadors per jubilacions i també el cobrament dels complements salarials pactats l’any 2015 són les principals reivindicacions dels examinadors de la DGT, que denuncien una precarització de les condicions de treball.
La vaga està programada per a un total de 20 dies, entre els mesos de juny i juliol. Si no s’arriba a un acord, i sembla que les parts no s’asseuen a negociar, els examinadors amenaces amb convertir-la en indefinida.
De la seva banda, les autoescoles s’han organitzat a través d’una plataforma -Les autoescoles diuen prou-, que ha celebrat dues mobilitzacions de protesta a Barcelona i se n’ha anunciat una d’unitària per la setmana vinent, i que tindrà lloc a Madrid.
A continuació podeu recuperar íntegrament l’entrevista a la professora de l’autoescola Cal-Pin, Mercedes Ruiz.