L’Ajuntament auditarà el servei de l’empresa de neteja viària i recollida de la brossa
Acord de totes les forces polítiques municipals perquè s’examini la qualitat del servei que presta la concessionària Urbaser per fer la neteja viària i la recollida de la brossa, domèstica i comercial, fomentant la separació dels residus. Una resolució que parteix de la polèmica pel cas de l’Hotel Las Vegas del passat estiu i que ha acabat conduïnt a què s’encarregui una auditoria complerta del compliment que s’està donant al contracte que cada any costa 2,5 milions d’euros. L’haurà de realitzar una empresa externa a l’Ajuntament de Calella.
Calella en Comú ha rebut el suport dels partits del Govern i de la resta de l’oposició a la proposta que es va aprovar en el Ple Municipal celebrat aquest dijous i que autoritza la realització d’una auditoria sobre el servei d’Urbaser, la concessionària del contracte de neteja viària i la recollida de la brossa amb un import anual que ronda els 2,5 milions d’euros. El regidor Josep Maria Juhé va manifestar el malestar dels comuns amb el retorn que rep Calella, especialment amb els resultats de la selectiva a la mà, tant domèstica com industrial.
No estem satisfets amb el model de selectiva i neteja de la ciutat i creiem que cal fer l’auditoria per saber, fil per randa, com funciona l’empresa. Hi ha una segona part sobre la possibilitat i necessitat d’implementar millores, tal com es va negociar en la concessió; i també de conscienciació ciutadana perquè sigui efectiu.
Ciutadans coincideix que cal trobar fórmules correctives que permetin millorar la gestió dels serveis d’Urbaser sense entrar en una espiral de sacions. Amb tot, el regidor Guillermo Gomis va dir tenir constància que des de l’equip de Govern s’està fent un seguiment exhaustiu de la concessió.
Estem d’acord amb la situació que hi ha a la neteja viària, el tema de l’hotel Las Vegas hauria de corregir-lo i prendre mesures; però això no treu que ens posem en plan sancionador. N’he parlat amb al senyor Torrent, que ho està fiscalitzant.
En la seva intervenció, la portaveu de la CUP va exposar que l’empresa estaria incorrent en un seguit d’irregularitats contractuals en assumptes que tenen a veure amb la flota de vehicles o els mètodes que segueix a l’hora de fer la recollida i el tractament dels residus, més enllà de l’episodi de l’hotel. Núria Freixas va parlar del servei en termes de fracàs, també per la feina de fiscalització que n’ha de fer l’executiu local.
Segons el nostre parer, només que es demani una auditoria perquè es compleixi un contracte ja és un fracàs tant per l’empresa com per qui ho fiscalitza, l’equip de Govern. Aquesta no ha estat la feina, és un fet empíric. No pot ser que amb un contracte anual de 2,5ME anuals hi hagi la percepció de brutícia que hi ha al poble.
Esquerra demana el compromís en ferm de l’Ajuntament per millorar el servei i, amb els resultats de l’auditoria a la mà, determinar si el model que s’està seguint a Calella és el més adeqüat a no. Des de files republicanes, la regidora Míriam Sellés va llistar un seguit de deficiències que el seu grup ha detectat: des de carrers bruts fins a falta d’accessibilitat a les zones de contenidors, passant pels horaris i la freqüència tant de neteja com de recollida de residus.
Zones de contenidors brutes o en mal estat, on hi ha acumulació de deixalles; o la falta de neteja de carrers i voreres són les principals queixes dels veïns i veïnes de Calella. Cal millorar la salubritat i accessibilitat, també ens preocupen altres aspectes com els horaris, freqüències i equips (….) L’expedient informatiu que l’Ajuntament va obrir a l’empresa i a un hotel, és un element més que ens porta a reiterar la necessitat de revisar el servei de recollida.
El Govern Municipal reconeix marge de millora en la neteja viària, com ha fet públic des de fa gairebé un any, assegurant que s’està al damunt d’Urbaser per aconseguir un millor servei. Però no així en el tema de recollida de la brossa. El tinent d’Alcaldia Albert Torrent, que va indicar que s’està en uns nivells de selectiva per sobre de la mitjana catalana, va afirmar que és un tema que els ocupa i preocupa.
L’ajuntament fa un seguiment exhaustiu del compliment del contracte que, com heu dit, té dues vessants: la neteja, que no n’estem contents i anem darrera l’empresa per millorar el servei; i els residus. Pel que s’hi juga, l’empresa no barreja residus perquè sinó la penalitza quan porta el rebuig al centre.
A partir de l’acord plenari, ara l’Ajuntament de Calella haurà de formalitzar la contractació d’una auditora externa que sotmeti a examen l’empresa Urbaser i com presta els serveis que té concessionats.
Les conclusions de l’expedient del cas Las Vegas, al caure
Durant el debat plenari, el tinent d’Alcaldia Torrent va avançar que en els pròxims dies es podrien tenir les conclusions de l’expedient informatiu que el consistori va obrir a Urbaser i l’Hotel Las Vegas sobre l’episodi viscut aquest estiu passat, quan el portal CalellaCOM va publicar un vídeo en què es veia als treballadors de l’empresa abocant en un mateix camió el contingut de diversos contenidors de selectiva de l’establiment. Les dues parts es van acusar mútuament d’una mala praxi en la seva responsabilitat i obligació de tractar de forma separada les diverses fraccions de residus.
Torrent va dir que s’estava trigant més del que es voldria a tenir els resultats damunt la taula, però que s’esperen, com a molt tard, la setmana vinent.
Hem d’esperar a les conclusions, que és veritat que estan trigant molt però és que la gent està fent vacances. Confio que la setmana vinent tant l’advocada com la instructora del procés ens puguin donar alguna explicació.