L’advocat de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor alerta de l’increment d’estafes per Internet

Un correu electrònic acostuma a ser la via amb què els ciberdelinqüents aconsegueixen les dades personals dels usuaris per contractar préstecs o serveis diversos. Els envien fent-se passar per l’entitat bancària de referència, una empresa amb la que treballem habitualment o directament contactes professionals o personals coneguts perquè és la manera en què podem “picar l’ham”. Això és el que justament vol dir el terme anglès “phishing”, sota el qual s’engloben aquestes pràctiques delictives que han anat en augment en els últims anys en paral·lel al creixement de les gestions que es fan a través de la xarxa. L’advocat de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Calella, Oriol Contreras, ha recomanat tenir especial precaució a l’hora de respondre la correspondència. Ha parlat també del cas de la calellenca que denuncia haver patit una ciberestafa i haver de pagar un préstec que ascendeix als 10.000 euros que s’ha contractat en el seu nom.

Contreras ha explicat que la llei de mitjans de pagament protegeix especialment als usuaris dels serveis d’Internet i que això obre una via d’esperança per a la calellenca que denuncia haver patit una estafa per part d’una falsa companyia que es presentava amb el nom de Microsoft.

La nova llei sobre mitjans de pagament, no només posant el codi que teniem en una targeta n’hi ha prou. A part d’això es demana una doble confirmació per mitjà de missatge al mòbil, per signatura digital, acabarà arribant el reconeixement facial (…) En el cas d’aquesta noia, si n’ho s’han aplicat aquestes mesures de seguretat que estan en mans dels bancs, i són ells qui ho han de demostrar, el banc s’acabarà fent responsable del robatori.

L’advocat de l’OMIC aconsella la denunciant a mantenir el procés legal que ha iniciat contra l’entitat bancària amb la qual s’ha contractat el préstec en el seu nom. Per culpa d’això, ara es veu obligada a retornar 10.000 euros que sosté que no ha demanat.

En tot cas, crida a malfiar d’entrada dels correus electrònics que ens demanen les dades personals o que confirmem contrassenyes. Diu que és la manera amb què acostumen a treballar els ciberdelinqüents.

El que fan ells amb el primer correu que envien és pescar les teves dades. Darrera hi ha un interès diferent al que aparenta. A partir d’aquí, es fan coneguts teus i tenen la porta oberta perquè els acabis donant altres dades fent-se passar per Microsoft, un conegut o la mateixa entitat bancària.

L’advocat de Consum emplaça a tots els calellencs i calellenques a demanar assessorament als professionals que com ell són experts en aquest tipus de situacions. Per concertar una visita amb ell, que és gratuïta, cal trucar al 93 766 51 64.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.