La nova teleassistència incorpora tecnologia digital per assistir als usuaris dins i fora de casa

(Foto: Diputació de Barcelona)

La Diputació de Barcelona i els ajuntaments de la demarcació invertiran 47 milions d’euros durant els pròxims tres anys per convertir la teleassistència en un servei avançat, adaptat a les noves realitats i totalment accessible, gràcies a la incorporació de tecnologia digital. A partir del mes de maig es començaran a substituir els dispositius per oferir una prestació més àmplia dins de casa. A banda de prémer el botó vermell davant qualsevol emergència, com fins ara; també detectaran riscos. A més, es farà una prova pilot per estendre-ho fora de l’entorn domiciliari. A Calella, hi ha 457 persones beneficiàries del servei, que dona cobertura al 35,62% de la població més gran de 80 anys.

La teleassistència es prepara per fer el canvi de tecnològic a digital. La transformació del servei que la Diputació de Barcelona va impulsar el 2005 permetrà analitzar i monitoritzar les dades que s’obtenen dels dispositius que tindran instal·lats les 90.000 persones que en són usuàries. Es contempla reforçar la tecnologia de detecció de riscos dins la llar, fins i tot amb sistemes d’intel·ligència artificial que podran avisar de conductes anòmales. Ho ha explicat la diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, en declaracions a Ràdio Calella TV.

Per exemple, dades vinculades a situacions de risc com el fum o el monòxid de carboni, detectors de caigudes o d’inactivitat, per a persones encamades o que porten dies al llit sense que ho sabem. Millorem la reacció davant d’una emergència sinó que ens permet ser proactius i detectar situacions que poden provocar nous riscos i amenaces als usuaris.

A més del tradicional penjoll que tenen les persones usuàries, i que han de prémer per avisar de qualsevol incident o emergència; la teleassistència s’ampliarà amb altres dispositius físics per garantir la universalitat del servei. Per tant, es podran activar amb la veu, amb una bufada o més sensibles a nivell tàctil.

Una dels objectius de la nova etapa consisteix en reforçar l’autoprotecció fora de casa. Es farà una prova pilot amb elements de geolocalització en els dispositius mòbils, pensant sobretot en casos de persones amb demència.

Les persones que tinguin diagnosticada alguna demència o discapacitat intel·lectual, intentant promocionar l’autonomia personal, podran sortir fora de casa amb un dispositiu amb geolocalització vinculat a la telefonia mòbil, podria rebre assistència o atenció.

A partir del maig, les trucades que es facin per l’activació del dispositiu seran gratuïtes, a través d’una línia 900 de la xarxa intel·ligent. El cost l’assumirà la Diputació de Barcelona i es calcula que serà d’uns 600.000 euros.

lluisa moretLa diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar ha posat de relleu l’aposta ambiciosa que fa l’organisme per reforçar l’atenció de les persones grans i dependents, millorant la seva qualitat de vida i propiciant que l’allarguin el màxim possible dins l’entorn comunitari i de proximitat; reduint els ingressos en centres residencials.

Actualment, a l’entorn del 36% de la població més gran de 80 anys de Calella n’és usuària. Tot i que el servei també s’estén a edats més primerenques si es pateix algun grau de dependència. Això ho decideixen els serveis socials dels ajuntaments.

Qui determina qui és beneficiari o no del servei són els Serveis Socials del municipi. Majoritàriament és gratuït per a les persones de més de 80 anys i, per als que no hi arriben, es poden plantejar diferents fórmules. En funció de la renda es pot plantejar un cert copagament.

457 persones de Calella reben actualment del servei de teleassistència. A la ciutat hi ha instal·lats 118 dispositius de seguretat, dels quals 1 és un detector de fums, 27 de caigudes, 53 de foc o fum, 20 de mobilitat i 2 són de teleassistència adaptada per a persones sordes.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.