La CUP exigeix al Govern que expliqui “perquè no fa complir el contracte amb Urbaser”
La CUP reprova la “ineptitud” i “deixadesa” del responsable municipal de Serveis de Ciutat – i en última instància l’alcalde – en el seguiment de la contracta amb Urbaser, concessionària dels serveis de neteja viària i recollida de la brossa, i demana explicacions públiques dels motius pels quals no la fan complir. En un comunicat, la formació cupaire recorda que la clàusula 7 del contracte empara a l’Ajuntament prendre mesures: o bé la rescisió del contracte – amb la possibilitat de quedar-se amb la fiança dipositada, que ronda els 1,3 milions d’euros – o bé exigir-ne el compliment per mitjà de l’aplicació de les sancions que determina la llei de contractes del sector públic. Marina Juhé, de l’assemblea local cupaire i qui s’ha encarregat directament del seguiment del servei, adverteix a tot això de la situació de descapitalització de la flota de vehicles de l’Ajuntament que podria complicar un possible procés de municipalització, que és el que defensen.
Pel cap baix, la CUP calcula que Urbaser no ha invertit correctament uns 300.000 euros en la flota de vehicles municipals. Ja sigui perquè directament no els ha comprat o perquè els que té no s’adequen al servei o als compromisos contractuals amb l’Ajuntament de Calella. Aquí no s’hi compta ni el personal ni tampoc el manteniment, que no obstant això – segons recalca el partit – es continuen pagant “a través dels nostres impostos”.
En un comunicat fet públic aquest matí, la formació cupaire presenta una llista dels vehicles que no s’han comprat:
-2 escombradores manuals
-2 carretes de neteja viària
-1 moto elèctrica
i de les compres “fallides” perquè no fan el servei esperat:
-2 tricicles elèctrics amb escombradora
-1 bàscula amb instal·lació i obra
-1 camió amb sistema ampliroll amb grua que la contracta està fent servir a Mallorca i que havia de substituir els dos camions vells de gran tonatge, i que continuen treballant
-1 camió de caixa oberta, amb bolquet, grua i plataforma elevadora que havia de substituir els dos camions petits de selectiva
-1 recol·lector hidràulic de rebuig i orgànica molt vell per substituir el vehicle nou que es va accidentar l’estiu passat i no s’ha reparat
D’això, els cupaires n’extreuen la conclusió que s’ha fet una mala previsió i gestió de la flota de vehicles i que aquesta ara es troba en situació de descapitalització.
Sobre la polèmica de la recollida de la orgànica i el rebuig dels nous contenidors, Marina Juhé, de l’assemblea local de la CUP, ha comentat les deficiències del camió que apareix al vídeo de l’alcalde.
Aquest camió amb grua pot estirar els contenidors nous, però els que serien necessaris per a la recollida de rebuig i orgànca haurien de ser compactadors i recol·lectors, perquè és un material que deixa anar líquids que fan pudor. I la situació s’agreuja quan plou, perquè la caixa s’omple d’aigua.
Ràdio Calella TV ha sabut que Urbaser està pendent de rebre un camió de grans dimensions amb sistema de compactació per fer la recollida de l’orgànica i el rebuig. Amb tot, fonts municipals han assegurat que el servei s’està prestant correctament.
La CUP afegeix que el contracte pels serveis de neteja viària i recollida de la brossa contempla dur a terme campanyes de sensibilització ciutadana, per un import anual de 48.000 euros, o la disposició d’un equip d’actuació immediata, per un import anual de 69.510 euros. La formació els assenyala com dos incompliments més i insisteix en reclamar explicacions al Govern Municipal:
No s’entén. Un dels punts que subratllem al comunicat és que l’Ajuntament expliqui a la població perquè no ha fet complir el contracte amb Urbaser (…) Hi ha hagut mantres que considero no eren correctes com el preu del servei, que es paga poc, i em sembla increïble perquè, en definitiva, si s’ha arribat a un acord per uns diners, s’ha de complir.
En el comunicat, la CUP diu que “la regidoria de Serveis ha demostrat una ineptitud i deixadesa total” en el seguiment de la contracta i apunta que això podria complicar una hipotètica reclamació formal davant la concessionària.
Quan vols aplicar sancions o rescindir el contracte, has de tenir els registres i la documentació que demostrin el que s’indica en l’auditoria. Però si no has fet la feina, amb què et presentes? (…) Per exemple, de la incidència de l’Hotel Las Vegas no hi ha cap informe, les actes no hi són… Van comprar GPS per als vehicles i no els han instal·lat, fins al punt que van portar un camió a Mallorca i ni se’n van adonar (…) La responsabilitat és tota de l’Ajuntament, qui decideix externalitzar el servei.
La formació cupaire defensa que no s’ha fet bé el seguiment i control des de l’inici de la concessió, l’any 2015.