La CUP demana la creació d’un òrgan que assumeixi la fiscalització del servei d’Urbaser
El servei de neteja viària i recollida de la brossa continua en el punt de mira de la CUP, que aquest divendres portarà al Ple Municipal d’octubre la proposta de creació d’un òrgan que assumeixi les tasques de fiscalització de la contracta amb Urbaser. El partit considera que el Govern calellenc està desatenent les seves responsabilitats de seguiment i control i que això comporta que s’«aguditzin» les deficiències que es van detectar en l’auditoria presentada el setembre del 2021, on es recollien 38 incompliments i s’apuntaven 81 aspectes de millora.
La CUP sosté que la sensació generalitzada és que Calella està “bruta i deixada” per una “mala gestió” del servei que presta Urbaser i que ha “desbordat” en temporada alta.
Betu Comas, de l’assemblea local de la CUP, ha assenyalat que les deficiències que persisteixen s’han detectat especialment en la neteja viària i que constitueixen nous incompliments de la contracta.
Aquest estiu hem detectat molts més incompliments: hi ha hagut deficiències en els serveis especialitzats en el centre del poble, on hi han passat els tricicles escombradores en torn de matí i tarda; tampoc han passat les màquines escombradores per diverses avaries i n’han portat d’altres pobles que no eren les adequades, i per això els contenidors estaven plens a vessar; tampoc hi ha hagut personal de reserva, quan el contracte explicita que hi ha d’haver equips de matí i tarda, i per això les papereres també estaven saturades; a més de dèficits en la neteja del Passeig Manuel Puigvert i dels Pins.
Al marge d’apuntar aquestes deficiències a peu de carrer, a la CUP tampoc li consta que es facin informes periòdics del servei que certifiquin el grau de compliment de la contracta.
Per tot plegat, el partit ha registrat una moció que es portarà a debat del pròxim Ple Municipal en què demana la creació d’un òrgan tècnico-polític que assumeixi la tasca de fiscalització que – segons la CUP – està desatenent l’executiu local. Comas explica que prendrien de base la taula de contractació que es va constituir pel procés d’adjudicació del servei.
Volem que es faci una fiscalització de forma conjunta en què tècnics de l’ajuntament i externs, a més dels partits polítics, ho fem a través d’una taula de contractació que es va constituir en el moment que es va fer la contracta, i que es reneuxi almenys dos cops l’any per analitzar la temporada alta i temporada baixa (…) La pròpia auditoria ja indica que no s’està fent bé aquesta fiscalització perquè no s’evidencia que s’estiguin fent les reunions de coordinació.
En relació a la inversió anunciada per l’alcalde per fer la substitució de bateries de contenidors, la CUP recorda que l’auditoria recollia en els punts 37 i 38 que no se n’està fent un bon manteniment.
Si no s’ha fet un correcte manteniment dels contenidors, i això es detalla en dos punts de l’auditoria, hi hauria d’haver una compensació de l’empresa a l’ajuntament per no haver complert el contracte. Que l’ajuntament s’empassi el mort i això suposi una inversió de 300.000 euros, considerem que no és correcte.
La moció sobre el servei de neteja viària i recollida de la brossa, amb l’objectiu que es creï una taula de fiscalització ampliada amb partits de l’oposició i tècnics externs, també inclou un punt en què es reclama que es comparteixi tota la documentació de la contracta a través de la web institucional. I que es faci en pro de la transparència de la gestió pública.