La CUP demana crear una taula de fiscalització del servei d’Urbaser
Proposta de la CUP per resoldre “el problema endèmic” que Calella té amb el servei de recollida i neteja de la brossa i que impedeix que s’assoleixin els nivells de reciclatge que fixa la Unió Europea. El partit presentarà una moció al pròxim ple municipal perquè es debati la creació d’una taula de fiscalització de la concessió a Urbaser, que finalitza l’any 2027. Planteja que l’oposició i també tècnics externs puguin participar en el seguiment i control del servei, i – si està justificat i la llei ho avala – prendre la decisió d’aplicar sancions o rescindir el contracte amb l’empresa.
Tal com va explicar Ràdio Calella TV, el govern municipal ha encarregat un informe tècnic del contracte de recollida i transport de residus sòlids urbans, neteja viària i gestió de la deixalleria municipal que presta Urbaser. Fonts municipals indicaven que es vol obtenir una radiografia actualitzada de com s’està prestant i si concorda amb el que s’estipula en la concessió que finalitza l’any 2027.
La CUP, que n’ha fet un seguiment exhaustiu des de l’oposició, proposa que a partir d’ara es creï una taula de fiscalització en la qual hi puguin participar tots els grups municipals i tècnics externs. El partit demana que s’obri el control del servei, que ara formalment només va càrrec del govern i dels responsables de l’empresa, que són els que disposen de tota la informació. El portaveu Albert Comas assenyala la bona predisposició que ha mostrat d’inici el nou responsable de l’àrea, el regidor Quim Pla, confiant que s’aprovarà la moció que es debatrà la setmana vinent.
Veiem que s’ha trobat que no s’havia fet la feina i és molt difícil reedreçar-lo. Per tant, entenem que aquest any s’externalitzi la fiscalització, però no en els següents (…) Hem vist una actitud propositiva del regidor en quant a ganes de treballar i de facilitar la informació, per tant, entenem que tirarà endavant la moció que presentem per poder fer aquesta feina de manera conjunta.
La proposta de la CUP arriba després d’un estiu en què – segons afirma Comas– el servei ha tornat a col·lapsar perquè no s’ha ajustat a les necessitats que es deriven de l’activitat turística. I diu que això se suma a les deficiències quant a maquinària, falta de personal i una mala planificació i organització del treball que venen denunciant de fa temps enrere.
El partit sosté que l’empresa concessionària Urbaser està incomplint la contracta, també per com es fa la gestió de la selectiva. Afirma que tenen proves d’aquest mateix estiu que es continuen barrejant les fraccions que es recullen dels diferents contenidors de selectiva un cop s’arriba a la planta de Calella. Comas relata que s’aboquen dins d’un mateix camió bosses de plàstic amb les d’altres residus, i que no és un fet puntual ni que vingui motivat per la detecció d’impropis. És a dir, restes que no s’han dipositat correctament allà on toca.
També tenim constància que es barreja plàstic amb d’altres matèries, i sense mirar què hi ha a dins (…) De tot el que es recull a les escombraries, s’en fa una barreja un cop dins la nau (…) És una pràctica recurrent, habitual, ja vam demostrar-ho d’altres anys i s’ha repetit aquest estiu (…) Això és la causa que els índexs de reciclatge estiguin baixant a la ciutat de Calella.
Segons les últimes dades de l’Agència Catalana de Residus corresponents a l’any 2022, l’índex de reciclatge a Calella se situa en el 42,44%, per sota la mitja maresmenca i lluny els objectius europeus de desenvolupament sostenible.