La biblioteca busca voluntaris per millorar la comprensió lectora
La biblioteca de Can Salvador de la Plaça busca voluntaris per millorar la comprensió lectora dels infants en el marc del programa LECXIT. Hi ha criatures que estan en llista d’espera i se’n necessiten una desena per cobrir la demanda. És un voluntariat d’una hora setmanal i per inscriure’s només fa falta contactar amb la biblioteca.
Millorar la comprensió lectora és una assignatura pendent del sistema escolar. S’evidencia en els darrers resultats de l’informe PISA: els del 2023 han sigut els pitjors resultats i la comprensió lectora a escala global ha baixat 10 punts. Des de fa un any, la biblioteca Can Salvador de la Plaça té en marxa el programa LECXIT, que busca millorar la comprensió lectora dels infants. Fan falta voluntaris perquè hi ha llista d’espera.
Ara per ara, des de la biblioteca tenen un total de 9 parelles, formades per un infant i un adult, en el projecte LECXIT. Busquen sumar-ne més per tal de cobrir la demanda. Es tracta d’un voluntariat d’una hora a la setmana, entre les 17 i les 19 h. Coral Prieto, la directora de la biblioteca, assegura que és una manera de transmetre la passió per la lectura i es creen uns lligams “molt bonics” entre la parella. Per ser voluntari abans, però, es rep una formació i un dels requisits és que tenir el certificat negatiu de violències sexuals. Això sí, no fa falta estar relacionat amb el món educatiu:
Fa un any que el projecte va començar a implementar-se a la biblioteca de Calella i en fan una valoració positiva. S’allarga durant tot el curs escolar i Prieto recalca que la intenció no és ensenyar a llegir, que és un aspecte de l’escola, sinó millorar la capacitat de comprensió d’un text dels infants:
Per ser voluntari només fa falta posar-se en contacte amb la biblioteca Can Salvador de la Plaça per tal d’inscriure’s al projecte, impulsat per la Fundació Bofill.
La comprensió lectora, els deures del sector educatiu
El darrer informe PISA va mostrar una davallada històrica en els alumnes catalans. És la primera després de la pandèmia, ja que l’anterior era del 2018. Els alumnes catalans van treure els pitjors resultats de la història de l’informe en les tres categories que s’estudien: matemàtiques, ciències i comprensió lectora. En aquesta última han baixat 22 punts, i són els pitjors de tot l’estat. Projectes com LECXIT poden servir com a eina per millorar-la. Des de la biblioteca, Prieto ressalta la relació que hi ha entre la lectura i la resta de matèries escolars, que milloren si es llegeix recurrentment.
Una de les maneres per animar als nens i nenes perquè llegeixin és fer la lectura divertida i amena, com també introduir-la com a rutina i transmetre-la des de ben aviat als més menuts.