Ja s’han posat en funcionament les noves ambulàncies i el nou sistema del SEM
El CatSalut ha posat en marxa 105 noves ambulàncies a l’Alt Maresme, Girona i el Camp de Tarragona i ha acabat la renovació de totes les unitats del Transport Sanitari Integrat de Catalunya.
Amb el nou sistema es mantenen els llocs de treball, s’augmenta el nombre d’hores contractades i de vehicles respecte al 2014, i es prioritza l’assistència qualificada sobre el trasllat de pacients, amb la contractació de nous vehicles d’intervenció ràpida.
El model millorat del transport sanitari prioritza l’assistència dels pacients in situ abans del trasllat, amb la incorporació de nous vehicles d’intervenció ràpida, que no efectuen trasllats, sinó que són turismes més àgils que les ambulàncies convencionals i estan integrats per un metge i un Tècnic d’Emergències Sanitàries. Estan situats estratègicament a tot el territori, amb la finalitat d’oferir una primera valoració de l’estat del pacient, així com dels recursos necessaris que cal desplegar per fer front a l’incident.
Una altra novetat és que, a partir d’ara, el Sistema d’Emergències Mèdiques s’encarrega de centralitzar la gestió de tot el transport sanitari públic de Catalunya. Fins ara estava coordinada entre el CatSalut per al transport no urgent i el SEM per al transport urgent. L’objectiu és millorar la coordinació de les dues modalitats de transport, l’ús i la gestió dels recursos.
Segons el CatSalut, el sistema presenta resultats òptims en l’assistència als pacients i en la coordinació de l’activitat del SEM ençà dels vuit mesos que fa que està en funcionament a la ciutat de Barcelona.
La doctora Anna Fontquerni, cap territorial del SEM de Girona, ha explicat que, aprofitant la caducitat de les antigues ambulàncies, s’ha reinventat el sistema i els canvis van orientats a millorar l’assistència al malalt crític “In situ, al lloc on es troba, arribar, fer el tractament que el malalt necessita i traslladar-lo al millor lloc de destí en relació al problema de Salut que té aquell malalt en aquell moment. Serà a l’Hospital de Calella o a l’Hospital que convingui. Tenint en compte aquest canvie, el que fem és renovar tota la flota. Les ambulàncies, per Decret Ministerial, tenen una cadicitat de 10 anys i ara tocava fer el recanvi de totes les unitats, i al mateix fer, revisem l’activitat del SEM al moment actual i ho adaptem a les necessitats d’ara“.
Tecnològicament les noves ambulàncies han millorat perquè ara són de canvi automàtic i tecnologia d’il·luminació per LED, que permet tenir consums més baixos d’electricitat. S’ha actualitzat tota l’electromedicina que contenen les ambulàncies, incloent-hi un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d’última generació.
Els aparells s’adapten a les necessitats dels pacients i alhora faciliten la feina dels professionals. És més senzill i més lleuger, cosa que el fa més fàcil de transportar. A banda, s’han ampliat equipaments com el sistema de retenció i la immobilització infantil per a un millor trasllat d’infants. La doctora Anna Fontquerni, ha comentat que les actuacions que es fan avui dia han canviat força respecte a fa 10 anys, quan es va posar en marxa el SEM. Fontquermi: “Tenim menys accidents de trànsit i laborals, però en canvi veiem molts més problemes de salut i patologies cròniques. I també ens hem organitzat de manera que donem respostes diferents a les mateixes malalties. Ens hem d’adaptar a tot això“.
Estèticament també hi ha canvis a les ambulàncies. Ara només són d’un sol color. Són grogues. Això evita que s’hagin de posar rètols corbats en llocs complicats de l’ambulància. Si que porten uns vinils, més barats i que no es fan malbé, harmonitzats amb la resta de cossos d’emergències de Catalunya. La nova estètica també té un objectiu tan bàsic com és el fet que, si són d’un sol color, les rallades o bonys costen menys temps i diners de reparar.
Les comunicacions entre les ambulàncies i la Central de Coordinació Sanitària del SEM seran a través d’un ordinador embarcat, que disminuirà el trànsit de veu, i que incorpora un navegador amb un programa específic per a emergències, que busca la ruta més ràpida en qualsevol via, independentment del sentit de la marxa, i que mostra automàticament tota la informació actualitzada, tant del lloc de l’incident com de l’estat del pacient.
Ramon Vives, Tècnic d’Emergències Sanitàries de la Unitat 5604 de Calella, ha destacat aquest nou sistema GPS. “Una de les principals novetats que tenim és l’ajuda a la navegació. El típic «tom-tom» ara es diu AL20 que ens passa al servei tota la informació de l’incident, tipus, adreça, i el que ens pot interessar. A més, des de la central ens envien, tot informatitzat, el lloc on anar. És una novetat molt bona per la conducció, la informació, i no haver de fer servir tant les emissores. Ara surt tot a la pantalla“.
Ramon Vives també ha destacat altres millores que ha notat amb el canvi d’ambulàncies. “La sirena enfoca més avall i no atabala tant al que condueix i amb el tema prioritari s’ha millorat molt. El canvi és totalment automàtic, tipus «Mercedes» i el cotxe és molt bo i molt potent. Només és posar l’automàtic i punt. Pel nostre dia a dia hem millorat moltíssim amb l’equipament“.
El nou contracte de prestació del servei de transport sanitari integral de Catalunya té un valor total de 214 milions d’euros i el seu període de vigència és de sis anys, prorrogable fins a un màxim de deu.