Front comú al Maresme per reivindicar millores al transport públic

Alcaldes i alcaldesses del Maresme reclamen al Govern de la Generalitat que faci les inversions necessàries perquè la ciutadania tingui accés a un servei de transport públic eficient i fiable. Fan referència a les línies de bus interurbà que connecten amb Barcelona però que també arriben als centres sanitaris i hospitalaris de referència, que estan saturats; i a Rodalies, que acumula incidències dia sí i dia també. Ahir mateix, bona part del matí va estar aturada la circulació de trens entre Mataró i Arenys de Mar per una avaria que ja s’havia detectat a finals de la setmana passada. Això quan s’ha activat el procés pel traspàs de competències entre Estat-Generalitat, que començarà per l’R1 del Maresme. Hi ha acord per crear l’empresa pública que assumirà la gestió de la infraestructura en substitució de Renfe.

El Maresme demana al Govern de la Generalitat que reforci les línies de bus interurbà que arriben a Barcelona i a l’aeroport, i també als centres hospitalaris de referència; mentre no s’executa el Pla de millores urgents a Rodalies que es va anunciar a principis d’any amb una inversió de 77 milions d’euros. L’alcalde de Calella veu amb bons ulls l’elaboració d’un document amb la relació de demandes que fan els municipis del Maresme i que el Consell Comarcal trametrà al Departament de Territori. En declaracions a RCT, Marc Buch exposa que cal garantir una alternativa eficaç i eficient a un servei ferroviari que continua sent deficient. Mostra d’això, les incidències d’ahir al matí a l’R1 entre Arenys de Mar i Mataró, que van tenir tallada la circulació de trens entre les dues estacions, amb afectacions a la resta de la línia.
Al Maresme vam tenir la primera línia de tren de tot l’Estat, i la seguim tenint gairebé com fa 150 anys (…) Mentre no es fan inversions per posar al dia la xarxa ferroviària, que s’inverteixi per millorar la línia de busos. Actualment és insuficient i necessita més recursos.
Les poblacions maresmenques demanen que s’habiliti un servei d’autobús directe o semi directe amb Barcelona, i que tingui freqüències prou atractives per incentivar-ne l’ús, i aparcar el vehicle privat. També posen de relleu les deficiències de les línies que arriben als hospitals de Mataró, Calella i Blanes, o Can Ruti, que és el de primer nivell de referència per a la comarca. Així mateix, les poblacions d’interior també reclamen millors connexions amb les estacions de tren.
Buch assenyala que dependrà de la voluntat política del Govern de la Generalitat posar-hi solució:
Depèn de la voluntat del Govern de la Generalitat de Catalunya per incrementar les partides econòmiques perquè si s’hi destinen més diners es poden contractar més busos i ampliar els horaris.
En una recent visita a Pineda de Mar, el secretari general d’Infraestructures i Transports de la Generalitat va parlar de la possible implantació de mesures urgents del servei de bus, que no s’ha acabat de concretar.
En relació a Rodalies, aquesta setmana s’ha anunciat l’acord per crear l’empresa pública catalana que assumirà les funcions de Renfe quant a la gestió de la infraestructura, que s’ha de traspassar a la Generalitat de Catalunya.
A continuació podeu recuperar íntegrament l’entrevista a l’alcalde Marc Buch al programa a l’FM i + de RCT: