Esteban (Preservem el Maresme) diu que Territori s’ha gastat els diners del Maresme a la línia 9 del metro
Preservem el Maresme reclama unitat civil i política per aconseguir millores en la mobilitat del territori. Creu que és l’única via possible per aconseguir que les administracions catalana i estatal vagin més enllà dels compromisos i executin les accions que ha consensuat el territori en l’àmbit del transport públic i les infraestructures de comunicació. Aquests són els caballs de batalla d’una coordinadora d’entitats que es va crear fa 10 anys i que afirma que, avui dia, el Maresme pateix les conseqüències de l’infrafinançament i de la mala gestió política que s’ha fet de la mobilitat, assenyalant directament als responsables que ha tingut Departament de Territori. El portaveu de la plataforma, Antoni Esteban, ha desafiat a l’actual titular, Damià Calvet, que justifiqui públicament a què s’han destinat els 97 milions d’euros que s’havien d’invertir al Maresme com a complement del traspàs de la titularitat de l’NII a la Generalitat de Catalunya.
Segons el portaveu de la plataforma Preservem el Maresme, des de la conselleria s’assegura que la partida transferida per l’Estat espanyol ja s’ha invertit en la millora de la mobilitat al Maresme. Antoni Esteban demana públicament que s’aportin informes que ho corroborin perquè – segons ha dit – les últimes notícies que tenen és que es van gastar en l’ampliació de la xarxa de metro de Barcelona.
La realitat és que els van invertir a la línia 9 del metro. Però ens van dir que quan recuperessin els diners els invertirien al Maresme (…) En l’última reunió, es va informar que ja s’havien invertit. Jo demano des d’aquí que la Generalitat de Catalunya ens enviï un llistat amb les inversions fetes.
En una entrevista a La Ciutat, Antoni Esteban ha assegurat que només amb la unitat del territori, deixant de banda els interessos partidistes, s’aconseguirà millorar la mobilitat del Maresme en la direcció consensuada i que atén a l’emergència climàtica.
Tots hem d’anar a la una. Hem de tenir una única veu, societat civil i classe política, per anar a reclamar el que ens correspon per llei davant la Generalitat de Catalunya. El territori ho consensua i és el que s’ha de demanar. I això no significa una inversió de molts milions, sinó qüestions lògiques de manteniment.
El portaveu de la plataforma ha recordat que tant l’NII com C32 són de titularitat de la Generalitat de Catalunya, i a l’administració catalana la responsabilitza de no aconseguir la pacificació de la carretera i l’alliberament dels peatges de l’autopista. Dues de les peticions que van propiciar la creació de la coordinadora, ara fa deu anys.
Antoni Esteban desconfia que hi hagi realment voluntat política de suprimir peatges quan s’acabi l’actual concessió de la C32, a l’agost del 2021. Afirma que ERC ha deixat d’abanderar-ne la lluita i recorda que l’actual conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha obert la porta perpetuar el pagament per mitjà de la vinyeta.
El problema és que la C32 no és de l’Estat ni de la Generalitat, és dels maresmencs que l’hem pagat 60 vegades. Hauria de tornar al territori, i aquesta és l’única realitat. Però hi ha interessos i es vol que el manteniment el continuïn pagant els usuaris.
Quant a la línia de Rodalies, des de la plataforma s’adverteix que l’actual infraestructura no resistirà molts més anys, a tenor de l’impacte que ha tingut l’últim temporal. En aquest sentit, s’alinea amb la petició del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses, que reclamen el seu trasllat del front marítim.
També ha llançat dures crítiques sobre la gestió del litoral i les continues dragues que es fan cada vegada que una llevantada fa desaparèixer les platges. Esteban ha assegurat que les peticions que fan els alcaldes són electoralistes i qualifica aquesta mesura de “bestiesa” per l’impacte que té en la flora i la fauna autòctona.