Es manté la prohibició de netejar carrers amb aigua potable
Arran de les pluges de les últimes setmanes, el govern català ha decidit que el sistema Ter-Llobregat – dins el qual es troba Calella – torni a la fase d’excepcionalitat, rebaixant algunes de les restriccions per sequera. Excepte la prohibició d’ús d’aigua potable per regar carrers, que es manté i això preocupa a l’executiu local, que preveu viure un nou estiu amb dificultats per mantenir l’espai públic amb condicions. Així ho ha reconegut el regidor de Sostenibilitat, Quim Pla, aquest matí en una entrevista a La CIUTAT, on ha donat detalls de l’últim informe sobre la contracta amb Urbaser que constata importants deficiències a la deixalleria municipal i que es va decidir de paraula redistribuir el personal de l’empresa per reforçar la recollida de la brossa. Pla ha avançat que es prendran decisions per corregir-ho i afrontar els tres anys que queden de contracta, abans que es tregui la nova licitació. Això serà el 2027.
L’arribada de la temporada d’estiu, quan Calella rep la visita de milers de turistes, sempre posa en tensió els serveis municipals que estan dimensionats pel nombre de persones que hi viuen tot l’any. En el cas de la neteja de carrers i places, la preocupació per mantenir l’espai públic s’agreuja per les restriccions d’ús d’aigua potable, que ja l’estiu passat van provocar problemes d’olors que va reconèixer el regidor de Sostenibilitat, Quim Pla, qui avui ha passat pel magazine LA CIUTAT.
És el que més em fa patir perquè canvia molt si es pot fer servir aigua o no. En principi, hi ha una temporada de 5 mesos, en funció de quan comença la Setmana Santa, perquè Calella duplica la població.
El govern català ha decretat que les poblacions que depenen del sistema Ter-Llobregat tornin a la fase d’excepcionalitat per sequera que implica una dotació d’aigua més alta per persona i dia: de 200 es passen a 230 litres. Però continuen les restriccions en l’àmbit agrícola, ramader i recreatiu; i es prohibeix per netejar carrers i places. Per contra, es podran reomplir piscines públiques i privades sense necessitat que tinguin la consideració de refugis climàtics, una de les polèmiques dels últims mesos.
El govern explora vies de finançament per resoldre els dèficits de la deixalleria municipal
L’última auditoria de la contracta amb Urbaser, la concessionària dels serveis de neteja viària i recollida selectiva de la brossa, constatava importants dèficits a les instal·lacions de la deixalleria municipal, tal com va avançar Ràdio Calella TV.
El regidor de Sostenibilitat ha assenyalat una falta d’atenció i manteniment sobre les instal·lacions que els serveis jurídics municipals estan mirant si es poden atribuir a l’empresa i són causa de penalització. Amb tot, el govern està explorant vies de finançament per corregir-ho i, alhora, impulsar mesures que poden ser de caràcter fiscal per fomentar-ne l’ús.
La deixalleria s’ha deixat una mica de banda i hem d’intentar apropar-la a la ciutadania, que la gent que l’utilitzi n’obtingui algun benefici. Hi ha l’experiència d’altres poblacions on hi ha targetes per punts, veurem. No es tracta tan sols de millorar les condicions de la instal·lació, que ho hem de fer; sinó que sigui més atractiva i així facilitar el reciclatge.
L’informe conclou que des del 2019, l’inici de la contracta, s’han pres decisions per ajustar els serveis a les necessitats de Calella i compensar una previsió d’hores de dedicació que ara s’han provat insuficients. Segons Pla, cap d’elles consten per escrit.
El regidor s’ha autodefinit com una persona “obsessionada” – metafòricament – amb la neteja i la recollida de la brossa des que va assumir-ne la gestió, el juny passat. Assegura que està plenament dedicat a millorar el servei “perquè hi ha marge”, però que ja s’han començat a veure resultats. “Calella està més neta que fa un any”, ha exclamat en declaracions a LA CIUTAT.
A més de les necessitats a curt termini – sobre la gestió de l’estiu –, assegura que també s’estan avaluant accions per “aguantar” el temps que queda de contracta – fins el 2027 –. I diu Pla que el govern no vol deixar per més endavant els preparatius de la nova licitació.
Les meves obsessions són de forma immediata què fem aquest estiu; després els tres anys que ens queden de contracta i el marge legal que tenim per incorporar algun vehicle més que ens ajudi a optimitzar la recollida de la brossa; i després, què volem per Calella de cara a la pròxima licitació.
Des del govern s’insisteix en la importància de la corresponsabilitat entre Ajuntament i ciutadania per mantenir Calella neta. Pla ha demanat públicament que tothom que presenciï algun acte incívic ho comuniqui immediatament a través dels canals oberts, entre els quals l’APP Calella a punt.