Els Comuns demanen el vot per millorar el servei a l’R1
Acte de campanya de Comuns Sumar a Calella, amb propostes per millorar el servei del tren a la comarca. Demanen el vot per revertir una situació d’incidències diàries i retards. Els comuns proposen apostar pel desdoblament de la via a Arenys i augmentar la freqüència de pas de l’R1 cada 15 minuts. Amb dades en mà, Pau Noy, actual president de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, ha analitzat l’ús del tren a la comarca i a Calella, on assegura que cada dia agafen el rodalies gairebé 3.200 persones.
Les incidències de Renfe, i en concret de l’R1 a la comarca, suposen un mal de cap pels usuaris que l’agafen diàriament. Amb dades publicades per El Periódico aquest cap de setmana, de gener a abril s’han registrat un total de 373 incidències a la xarxa ferroviària del país. La meitat són per problemes en la infraestructura, principalment a la catenària que gestiona Adif. La segona, causes indirectes que van des d’accions vandàliques a absència de trens o maquinistes disponibles, a més de fenòmens meteorològics.
Un problema de mobilitat que al Maresme és latent amb l’R1, la via ferroviària més antiga. En un acte de campanya, Comuns Sumar hi presenta solucions, amb diferents prioritats: augmentar la capacitat dels trens i desdoblament dels trams Arenys de Mar-Blanes com accions immediates per millorar la connexió ferroviària de Calella. Ho ha exposat Pau Noy, president de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, convidat per Calella en Comú Podem:
“La Catalunya que ve”, lema de campanya de Comuns Sumar, tindrà nous trens de cara al 2026. Els comuns també confien en un increment del servei en la nova estació de la Sagrera en funcionament com a nou nus de comunicació. Però per millorar la mobilitat a la comarca i no dependre del transport privat, demanen el tramvia Blanes-Lloret, una quadruplicació Montgat- Sagrera i una nova orbital entre Mataró i Granollers. Per Noy, una de les possibilitats més comentades, el trasllat de la via de rodalies a l’interior, “és una barbaritat” que no potenciaria l’ús del transport públic perquè l’estació seria lluny del centre urbà. Per això, aposta per una solució a mitjà termini i aprofitar la C-32 per obrir una via directa entre Mataró i Barcelona:
Noy, que va ser conseller delegat de TMB, considera que el temps de viatge es podria reduir a la meitat, a 30 minuts, aplicant les millores proposades, una freqüència de 4 trens per hora i multiplicar la capacitat per 1,5, gairebé el doble dels actuals. Amb dades analitzades per Noy, a Calella cada dia agafen l’R1 unes 3.119 persones amb les 53 expedicions que Renfe opera a la ciutat. És un 16% de la població, mentre que la mitjana de Renfe i FGC és de l’11% i Mataró un 6%. L’anàlisi de la mobilitat a la comarca, per Noy, deixa en evidència el poc ús del transport públic: per cada 7 desplaçaments en vehicle privat, un és en transport col·lectiu.