El Sindicat COS presenta la nova «Guia de Drets Laborals», convidats per la CUP de la ciutat

L’objectiu és fer una campanya per fomentar el respecte als drets dels treballadors de l’hsotaleria.

Sindicat i partit polític consideren que al sector de l’hostaleria s’hi concentren les taxes de precarietat i temporalitat més altes del mercat laboral.

Ausiàs Ferrer, de la Coordinadora Obrera Sindical, ha explicat que la guia d’enguany està actualitzada amb el que recull el conveni col·lectiu del 2015, i intenta que no es mantinguin situacions de precarietat com les que descriu ell mateix al món de l’hostaleria. “Precisament la precarietat i la temporalitat dels contractes, quan n’hi ha, fa que després les condicions de treball a les quals són sotmeses els treballadors són molt dures. Sovint ratllen la indignitat humana. Moltes vegades les persones que treballen a l’hostaleria ho fan sense contracte, sense tenir clares quines són les seves condicions, quan tenen contracte sovint és per menys hores que les que realment fan al seu lloc de treball. I molts cops no tenir contracte també suposa no estar donat d’alta a la Seguretat Social“.

Aquesta precarietat fa que hi hagi dificultats per accedir després a l’atur i a prestacions futures, i també denuncien que no sempre es reconeix la categoria professional real dels treballadors.

Pel que fa als horaris, Ausiàs Ferrer ha dit que els treballadors han de tenir clar a quina hora acaben la seva jornada i, per tant, han de saber exactament quantes hores extra fan i cobrar-les tal com els correspon. A més, a partir de les 10 de la nit tenen un plus de nocturnitat, i no es poden fer més de 80 hores extra a l’any.

Ausiàs Ferrer ha comentat que el seu objectiu és que aquests drets es respectin fent que cada treballador els conegui i s’ajuntin des de la base per reclamar els seus drets. “La COS som un sindicat de classe i base, que creiem que la millor resposta i la millor manera d’aconseguir una millora i el compliment dels nostres drets com a treballadors és la lluita col·lectiva, organitzar-se als llocs de treball, la solidaritat entre nosaltres i el suport mutu entre tots els treballadors. Per això animem -i després repartirem aquesta guia de l’hostaleria per tot el poble de Calella- a informar a tots els treballadors de quins són els seus drets, animar-los a organitzar-se per millorar-los i fer-los complir“.

Per part de la CUP de Calella, anfitriona de l’acte, Adil Marouan, ha explicat que la presentació es feia davant el Museu del Turisme per denunciar que és un espai que l’equip de govern va tirar endavant tot i l’oposició de veïns i forces polítiques, i que és un museu «parcial i que només explica el turisme de masses i només dóna el punt de vista de l’explotador». Marouan: “Ni coneixem les concessions urbanístiques i paisatgístiques que ha fet el nostre litoral ni tampoc la vulneració de drets dels treballadors, que han treballat en condicions de semi esclavitud; horaris fora de reglamentació, jornades inacabables, acumulació d’hores extra. Manca de seguretat i higiene, treball en negre, contractació d’alumnes com a eina de treball normalitzada… i Calella no és un oasi d’aquesta realitat”.

La CUP denuncia que el model turístic està cada cop més controlat per grans empresaris, i posa d’exemple el tancament de petits comerços junt amb l’obertura de botigues de grans marques, les noves concessions de les guinguetes, o el canvi d’ordenances fiscals expressament per afavorir grans empreses com Mercadona.

La formació política denuncia casos de precarietat i explotació perquè aquestes situacions no es normalitzin.

Diu el COS que Calella es dedica pràcticament en la seva totalitat al turisme i és un exponent del model «desenvolupista» contra el que el sindicat vol lluitar. Afirmen també que l’hostaleria és un dels sectors on es concentren més casos d’assetjament sexual, tant per part de companys de feina, empresaris i clients del sector.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.