El Síndic sobre els empadronaments de La Bruna: “La intervenció no entrava en la situació d’ocupació”
Des de finals de novembre, quan va prendre possessió del càrrec, el Síndic Municipal ha obert un total de 15 expedients, dels quals 3 encara estan pendents. De tota la feina feta per Pere Porti en només tres mesos, segurament la més mediàtica té a veure amb els empadronaments de la gent de La Bruna a partir de la consulta realitzada per la coordinadora del centre socials ocupat. En una entrevista a La Ciutat, Porti ha aclarit que la seva intervenció es va limitar a exigir a l’administració que complís amb els terminis legals establerts per donar resposta a les sol·licituds que es van presentar formalment el passat mes de juliol. El Síndic ha dit que l’Ajuntament de Calella estava cometent una falta greu pel retard que s’acumulava.
Pere Porti conclou que la seva gestió va ser tècnicament correcta perquè, davant l’administració, va fer constar els drets dels ciutadans a l’empadronament i a tenir resposta dins els terminis legalment establerts. El Síndic ha dit que sobre la qüestió ocupa ni vol ni pot pronunciar-s’hi.
El Síndic no es posa en la qüestió ocupa, no pot. Només es van valorar els empadronaments, i aquí hi havia una falta greu de l’administració per no donar-hi resposta. Tècnicament, el resultat va ser molt bo perquè es va desencallar. La llei diu que tothom pot empadronar-se a la ciutat on viu, encara que sigui en una barca a la platja. Tenien domicili, fos legal o no.
Pere Porti ha explicat quina gestió va fer de l’expedient dels empadronaments de La Bruna: va reunir-se amb la secretària de l’Ajuntament i va requerir que es donés resposta a la petició abans que ell mateix en fes una sol·licitud formal a través del registre municipal.
El Síndic ha fet un balanç positiu dels seus tres primers mesos en el càrrec i aquest matí ha comentat alguns dels assumptes que la ciutadania li han fet arribar al seu despatx a Can Saleta. Per exemple, el d’una persona que es va queixar de l’atenció rebuda a l’OAC de l’Ajuntament Vell. Més enllà de si va ser o no un tracte correcte, el cas li ha fet veure dos aspectes en què caldria millorar el servei.
La conclusió és que a l’OAC li falta personal. Jo mateix he patit les conseqüències amb un retard en l’hora de cita prèvia. L’altra tema, és que l’espai que es deixa al ciutadà perquè s’esperi no és correcte perquè el fa esperar a fora. Quan a dalt hi ha una sala d’exposicions que podria ser una alternativa.
Això ho ha posat en coneixement de l’administració local. També el cas d’un veí que se li va adreçar per queixar-se que li havien deixat un lavabo portàtil a la porta de casa. Va ser la vigília de la nit de Nadal, i li va resultar impossible contactar amb cap responsable municipal que pogués donar-hi solució.
Es va instal·lar el 23 de desembre per part d’una empresa, sense la presència del responsable municipal per ubicar-lo. Primera lliçó: quan una empresa externa fa una feina hi ha d’haver algú de l’Ajuntament. Tampoc tenia cap mena d’informació sobre el temps que s’estaria allà, que és una cosa molt senzilla.
Entre els assumptes que té damunt la taula, una sanció de 500 euros a un veí que va discutir amb agents de la Policia Local, sense que hi hagués cap tipus de violència. Porti ha recalcat que aquesta és la versió del ciutadà i que té previst contrastar pròximament amb una entrevista amb l’Inspector en Cap.
El Síndic reconeix que la feina que realitza i que consisteix en defensar els drets dels ciutadans davant de l’administració no sempre és ben vista ni compresa. Porti ha dit que el seu és un càrrec antipàtic.
És un càrrec antipàtic per naturalesa: l’administració el crea i realment has d’anar contra ella. Perquè els ciutadans que acudeixen a tu han tingut un problema amb l’administració. Clar, quan et veuen deuen pensar: “Ja ve el pesat de torn”.
Pere Porti té despatx a Can Saleta, on rep visites cada dilluns al matí, amb cita prèvia que s’ha de demanar trucant al telèfon 93 766 3101.