El sector turístic s’alça contra el nou registre de viatgers: “És un caos”
Des d’aquest dimarts, els clients que s’allotgen en establiments hotelers de l’Estat espanyol han de facilitar una quarantena de dades a l’hora de fer el “check-in”. A més del carnet d’identitat i la targeta de crèdit – que ja es donaven –, ara també la data de caducitat, el lloc de residència habitual, telèfon de contacte i correu electrònic, o la relació de parentesc entre viatgers en el cas que hi hagi un menor d’edat. Tota aquesta informació s’envia després als cossos policials perquè s’incorpori en un registre que s’utilitza per lluitar contra el crim organitzat i el terrorisme. El govern espanyol explica que des que ha començat a funcionar s’han pogut localitzar 18.584 persones vinculades a la delinqüència. Però des de l’altra banda, el sector turístic s’hi ha rebel·lat. La presidenta de l’ATC, Sònia Hernández, assegura que l’aplicació de la normativa és caòtica i s’afegeix a les veus que demanen una nova pròrroga.
El sector turístic s’ha rebel·lat contra el nou registre de viatgers que ha entrat en funcionament aquest dimarts 2 de desembre i obliga a demanar una quarantena de dades als clients que s’utilitzen a nivell policial per combatre la delinqüència organitzada. Des de Calella, la presidenta de l’ATC, Sònia Hernández, assegura que es tracta d’una mesura desproporcionada i en demana la suspensió, també perquè contradiu la legislació europea de protecció de dades, segons afirma.
Si el client no dona aquestes dades, en teoria no pot entrar a l’establiment. Ara mateix està en mans d’advocats amb la idea de presentar recursos que frenin la implantació fins que no estigui ben treballat i coordinat amb la llei europea de protecció de dades. En aquest moment, el que puc dir és que hi ha caos.
El daltabaix s’ha produït en destinacions més càlides, com les Canàries o el sur d’Espanya, on l’activitat turística està a ple rendiment, que no és el cas de Calella, on l’aplicació del registre ha agafat el sector a mig gas. El que implica, a la pràctica, és que a l’hora de fer el check-in, a banda de demanar el document d’identificació i una targeta de crèdit, el client també ha de facilitar-ne la data de caducitat, a més del lloc de residència habitual, el telèfon fix o mòbil, correu electrònic i la relació de parentesc entre els viatgers en el cas que hi hagi un menor. Aquestes dades es bolquen en un sistema d’accés policial que, segons el govern espanyol, ja ha permès localitzar 18.584 persones vinculades a la delinqüència. En defensa la utilitat i no vol sentir ni a parlar d’una nova pròrroga, que seria la quarta des de l’aprovació, el 2022.
Des de l’ATC s’entén el recel que poden tenir els viatgers a l’hora de proporcionar la informació però s’assegura que els establiments fan un tractament segur de les seves dades.
Tots els establiments tenim una empresa que porta la protecció de dades, papereres segellades que es recull per destruir, i en rebem el comprovant; i tots tenim també sistemes informàtics garantits i assegurats.
A banda d’hotels, també han de notificar les dades apartaments turístics, cases rurals, càmpings, zones d’estacionament d’autocaravanes, agències de viatges i una vuitantena d’empreses de lloguer de vehicles.