El govern inicia els treballs del Pla Local per la Llengua Catalana

La regidora Mariceli Santarén (Junts) és la titular de la nova àrea de Foment de la Llengua Catalana¡

Calella tindrà un Pla Local per la Llengua Catalana. És un dels encàrrecs que assumeix la titular de la nova regidoria de Foment de la Llengua Catalana, Mariceli Santarén (Junts), que en l’última sessió plenària va expressar el compromís seu i del govern perquè sigui visible i accessible per a tota la ciutadania i en tots els àmbits de la vida. Segons va explicar, els treballs per definir el document marc ja s’han iniciat. Va prendre la paraula durant el debat de la moció impulsada per la CUP en defensa del català, que reclamava el compliment de la llei de política lingüística en la retolació dels establiments comercials, garantir una oferta justa dels cursos que imparteix el Centre de Normalització Lingüística a Calella, i alhora destinar part del fons de cooperació de Gestvia al projecte de la Bressola, a la Catalunya nord. Es va aprovar amb el suport de Junts, ERC i Calella en Comú Podem; l’abstenció d’Estimem Calella; i el vot en contra de la regidora del PP, que va negar la situació de discriminació del català i va advertir que aquest tipus d’iniciatives només aconsegueixen agitar a la població.

El govern ha iniciat els treballs del Pla Local per la Llengua, tal com va confirmar la regidora de la nova àrea de Foment de la Llengua Catalana que s’ha creat a partir de la reorganització de l’executiu liderat per l’alcalde Marc Buch. La responsable és la juntaire Mariceli Santarén, que també porta Educació, Joventut, Participació i Igualtat i drets civils. Ho explicava dijous passat durant al sessió del ple municipal, en que va expressar el compromís de treballar perquè el català sigui visible i accessible per tota la ciutadania i en tots els àmbits de la vida.

Reproductor d'àudio

Hem iniciat el camí per dibuixar el que serà el Pla Local per la Llengua Catalana. Poder tractar sobre diferents àmbits on sabem que s’ha de continuar treballant, posar-hi el focus és important. Per això continuarem fent accions transversals per contribuir al foment de la nostra llengua.

Santarén va informar de la voluntat de tirar el Pla Local per la Llengua Catalana durant el debat de la moció impulsada per la CUP, i refrendada per Junts, ERC i Calella en Comú Podem, que planteja diverses mesures per combatre la situació “d’emergència lingüística” en què es troba el català. Entre d’altres, garantir el compliment de la Llei de Política Lingüística i del Codi de Consum sobre la retolació dels establiments comercials, demanar a la Generalitat que es cobreixi la demanda de places dels cursos de català per adults, i per destinar part del 1% social del pressupost de Gestvia al projecte de La Bressola a la Catalunya nord. Estimem Calella es va abstenir en la votació perquè, segons va exposar el regidor Enric Gómez, aquest últim acord sobrepassa les competències municipals. El PP hi va votar en contra.

La popular Celine Coronil va negar en la seva intervenció que la llengua estigui discriminada a Catalunya, tot retraient que aquest tipus d’iniciatives agiten a la població.

Reproductor d'àudio

Al final, amb aquest tipus de moció l’únic que provoquen és l’agitació de la població quan la realitat del dia a dia, al carrer, català i castellà conviuen amb total normalitat. No existeix el debat entre català i castellà, no hi ha la discriminació que vostès expliquen en aquesta moció. Son vostès que la provoquen.

Les seves paraules van ser rebatudes pel portaveu de la CUP, Albert Comas, i l’alcalde de Calella, Marc Buch, que va voler posar-la davant del mirall.

Albert Comas (CUP):

Reproductor d'àudio

Que vostè digui que no hi ha una guerra contra el català, no sé des d’on s’ho mira, perquè jo ho veig clarament. Hi ha convivència entre els dos idiomes, sí, però resulta que qui parla els dos idiomes som justament els catalanoparlants.

Alcalde Marc Buch:

Reproductor d'àudio

Demanar que a les escoles només s’ensenyi en castellà, tot el que diuen Hazte Oír o Manos Limpias, que vostès secunden, no és agitar a la població? Presentar recursos al TC cada dos per tres en contra del català, no és agitar a la població? Menystenir constantment el català, no és agitar a la població? (…) Suposo que ven, anar en contra del català els deu donar vots.

La moció de la CUP es va aprovar amb els 14 vots que sumen amb Junts, ERC, PSC i Calella en Comú Podem.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.