Dos casos d’èxit de comerç local: Sauleda i Los Extremeños
Les dues empreses amb establiment comercial a Calella, Sauleda i Los Extremeños, van participar a la Jornada de la PIMEC (Micro, petita i mitjana empresa de Catalunya) sobre models de negoci d’èxit a la regió del Maresme i el Barcelonès Nord. Sandra Sauleda, gerent de segona generació de la pastisseria Sauleda, i Maria José Sánchez, gerent i propietària de les xarcuteries Los Extremeños, van explicar les seves experiències personals com a empresàries. En una entrevista a l’Info Vespre, han assegurat que és un honor el reconeixement com a negoci d’èxit i que va ser una sorpresa que els proposessin participar a la jornada de la PIMEC.
La pastisseria Sauleda va néixer a Sant Pol de Mar l’any 1968 de la mà de Salvador Sauleda. La seva filla, la Sandra, ha explicat que ha tingut molta importància la diversificació del negoci, on el gran pes recau en el càtering.
Sauleda va començar fa 50 anys, el meu pare sempre ho diu, jo i una dependenta, i actualment Sauleda té més de 70 persones treballant. Hem canviat? Ens hem diversificat, abans era una pastisseria i ara són cinc punts de venda, però no només això, perquè el càtering és un 65% del nostre negoci, per tant, vol dir que el càtering pren molta importància en el nostre volum de treball.
Sauleda és un exemple de negoci familiar i de relleu generacional, un valor molt apreciat però que també comporta dificultats.
El canvi generacional és una etapa que, si no la fas bé, moltes empreses se’n van a l’aigua. I nosaltres en aquell moment, quan jo em vaig incorporar, era molt jove, vam seguir treballant plegats i el que fas és unir forces i créixer. Però arriba un moment, que la joventut i l’ímpetu que tenim, l’ego de sempre voler ser, vam xocar dos egos, el del meu pare i el meu, i van ser moments difícils. Fins que tot es posa al seu lloc, tothom pren la seva part de responsabilitat i ens unim i això és una meravella, perquè a nosaltres una empresa ens va ajudar a posar ordre i a resoldre el conflicte.
La Maria José Sánchez, en canvi, va començar el seu negoci des de zero. Afirma que el seu somni era tenir una empresa i que va lluitar fins a aconseguir-ho. Les arrels familiars també tenen un gran pes en la seva forma de treballar.
Jo vaig començar a una botiga, venent pernils i embotits d’Extremadura tradicionals. Jo sóc nascuda aquí, a Calella, però era de les arrels del meu pare. Jo vaig començar a una botiga de dependenta i al cap dels tres anys, em vaig quedar amb la botiga. Jo vaig tenir un somni, jo volia tenir una empresa i vaig lluitar. El que vaig explicar a la PIMEC és que el que tingui ganes de fer una cosa, que tingui un somni, vulgui tirar alguna cosa endavant, que lluiti, que lluitant les coses es poden aconseguir.
Los Extremeños compta ara amb 32 treballadors, però als seus inicis, Sánchez també es va trobar entrebancs a l’hora de posar en marxa el negoci. Igual que Sauleda, també s’ha diversificat i actualment té, també un espai per a la degustació de productes i vins i un obrador propi amb assecador d’embotits.
Jo vaig començar que tenia 20 anys, no podia posar a cap treballador i sempre ho explico, m’ajudava el meu pare, pobret, quan havia de fer alguna cosa, perquè no tenia diners per poder posar un treballador perquè m’ajudés, em quedava a les nits i tal. Ara, després de gairebé 24 anys, nosaltres som 32 treballadors, però tot això ha sigut lluitant molt i amb moltes ganes de fer coses i no parar.
L’any 2009, Los Extremeños va ser reconeguda pel Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç espanyol amb el segon premi al petit comerç en els Premis Nacionals de Comerç Interior, en reconeixement a la innovació, tecnologia, qualitat i servei. També ha rebut un guardó de la Cambra de Comerç de Barcelona, que premiava la millora de la qualitat i la innovació.
De cara als futurs emprenedors, Sánchez ha aconsellat utilitzar les xarxes socials però diferenciar-se en el tracte personal.
Jo crec que el negoci d’ara ens hem de diferenciar. Tenim un fort que són les xarxes socials, estan apostant molt fort i hi ha negocis que estan patint les xarxes socials perquè la gent cada vegada compra més per internet. Però nosaltres ens hem de diferenciar amb el tracte amb la persona, ens hem de diferenciar en tenir coses diferents. El petit comerç de carrer no morirà mai.
Sauleda ha apostat per treballar amb il·lusió i sense límits, arriscant-se, però tenint en compte l’aspecte econòmic.
Jo diria que no et posis límits, treballa amb il·lusió i passió, i t’has d’arriscar, evidentment, amb una base, i fent números, cosa que per exemple nosaltres no ho vam fer en el seu dia i això pagues unes conseqüències. Però ens n’hem sortit i tothom se’n pot sortir. El mercat està madur però hi ha més possibilitats. Va molt ràpid. Hi ha un tipus de venda que és més difícil que puguis triomfar però les idees avui en dia són un bé de Déu de possibilitats d’èxit.
Els dos comerços alimentaris coincideixen en la importància d’adaptar-se a les necessitats dels clients. Per exemple, oferint productes per les persones amb intoleràncies, com la celiaquia, aspectes amb els quals les dues empresàries estan molt sensibilitzades.
A continuació podeu recuperar l’entrevista íntegra a Sandra Sauleda, gerent de Sauleda, i Maria José Sánchez, gerent i propietària de Los Extremeños.