Continuen els controls policials dels patinets elèctrics
L’illa de vianants del carrer Església o la zona de l’estació de Renfe han estat alguns dels punts on la Policia Local ha dut a terme els últims controls de trànsit per prevenir infraccions per part dels conductors de patinets elèctrics. Aquests vehicles de mobilitat personal han de complir les normes de circulació i, per tant, no poden anar ni per la vorera ni per trams de vianants, tampoc en contra direcció. No es pot conduir amb auriculars o fent ús del telèfon mòbil. Aquests són alguns dels comportaments que generen més preocupació a nivell ciutadà perquè suposen un alt risc d’accidentalitat. De fet, aquest dimarts s’ha iniciat la tramitació del nou projecte de llei espanyol que obligarà els usuaris de patinets elèctrics a contractar una assegurança de responsabilitat civil. Es preveu que entri en vigor el 2026.
Els patinets elèctrics hauran de tenir contractada una assegurança per circular pel carrer i hauran de registrar els dispositius a la Direcció General de Trànsit. Són dos dels principals aspectes que es recullen en el projecte de llei espanyol que ha aprovat el Consell de Ministres i que ara inicia el procés de tramitació a les Corts espanyoles.
La regulació va dirigida als vehicles personals lleugers a motor que puguin arribar a una velocitat màxima d’entre 6 i 25 quilòmetres/hora si tenen un pes inferior a 25 quilos; o bé, una velocitat màxima d’entre 6 i 14 quilòmetres/hora si és inferior. D’aquesta manera, les bicicletes en queden expressament excloses.
La pòlissa d’assegurança a tercers, per danys personals o materials en cas d’accidents, és la mateixa que s’exigeix als conductors de la majoria de vehicles a motor, com els turismes, camions o motocicletes. El titular de l’assegurança i del patinet elèctric haurà de ser la mateixa persona, per la condició de dispositiu unipersonal.
Des de Trànsit, s’assignarà a cadascun dels patinets elèctrics una espècie de matrícula o distintiu que permeti identificar-los en el cas de provocar un accident. El projecte de llei estableix un termini per registrar-lo que finalitzarà el 2 de gener del 2026.
Aquesta nova normativa – ara en tramitació – és un pas més per regular l’ús d’uns vehicles que han proliferat en els últims anys. Davant d’això, des l’Ajuntament de Calella s’ha impulsat una campanya de control de trànsit per tal d’informar de la normativa vigent i prevenir infraccions. En els últims dies, els agents s’han desplaçat a punts estratègics com l’illa de vianants del carrer Església o la zona de l’estació de Renfe. No s’ha donat a conèixer el balanç del dispositiu.
La Policia Local ha compartit una publicació a xarxes socials en què recorda les principals obligacions dels conductors:
❗️Quan circuleu amb VMP:
– Cal obeir les normes de circulació
– No es pot circular per la vorera ni zones de vianants
– No es permet conduir amb auriculars o parlant per telèfon
– No hi pot circular més d'una persona
– No es pot superar la taxa d'alcohol ni haver consumit drogues pic.twitter.com/3XhK791TqQ— PoliciaLocal Calella (@CalellaPolicia) May 27, 2024
Quan circuleu amb VMP:
– Cal obeir les normes de circulació
– No es pot circular per la vorera ni zones de vianants
– No es permet conduir amb auriculars o parlant per telèfon
– No hi pot circular més d’una persona
– No es pot superar la taxa d’alcohol ni haver consumit drogues