Consum expedienta Endesa Energia per tallar el subministrament a una família vulnerable de Calella
La companyia comercialitzadora d’electricitat hauria incomplert de la llei de mesures urgents per combatre la pobresa energètica i s’enfronta ara a una sanció d’aproximadament 10.000 euros. Un fet detectat per l’àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Calella, qui ho va posar en coneixement de l’Agència Catalana de Consum, organisme encarregat de vetllat pel compliment de la normativa i, en cas d’infracció, imposar sancions. Des que la llei va entrar en vigor, a finals del 2015, i fins el passat mes de març, s’han tramitat un total de 108 expedients sancionadors arreu de Catalunya.
La majoria són infraccions greus i majoritàriament per talls d’electricitat. Les sancions poden anar dels 10.000 euros al milió euros de multa, segons estableix el Codi de Consum, en funció de si hi ha reiteració o no, si es reparen els danys o els perjudicis causats. Les companyies expedientades han presentat recurs contra totes les sancions dictades per l’Agència Catalana de Consum, segons ha confirmat la seva directora, Montserrat Ribera, en una entrevista a l’Info Migdia de Ràdio Calella TV.
Un dels 108 expedients sancionadors tramitats és per tall a una família calellenca en situació de vulnerabilitat, detectat per Serveis Socials i elevat a Consum.
“Sempre, abans de realitzar un tall, les companyies han de demanar un informe previ als Serveis Socials i, per això, el sistema pel qual nosaltres imposem les sancions, en el 90-95% dels casos, és a partir dels informes que ens arriben dels municipis per talls a famílies vulnerables”, ha indicat Ribera.
Ribera ha explicat que el cas de Reus, on una dona de 81 anys va morir en un incendi a casa seva el novembre passat, va marcar un punt d’inflexió quant a les pràctiques de les companyies comercialitzadores. “Veiem una tendència entre les companyies a ser més cauteloses, perquè en un principi no ho van ser. I no únicament a rel del cas de Reus, sinó que ho anem intuïmt amb les converses que tenim amb elles per signar els convenis”, ha afirmat la directora de Consum, qui ha especificat que, en tot cas, la llei estableix un principi de precaució en favor dels abonats. “A vegades hi ha Serveis Socials que reben un volum molt elevat de llistats sobre talls que volen fer les comercialitzadores i això els impedeix respondre-hi amb celeritat. Davant d’això, la llei estableix el silenci administratiu positiu”, ha afegit.
Amb tot, hi ha circumstàncies que compliquen la lluita contra la pobresa energència que emana de la llei catalana. Una d’elles, la titularitat del contracte de subministrament. “Hi ha persones qui viu en un domilici però el contracte de l’energia està al nom del propietari de l’immoble o d’una persona que no és vulnerable”, ha dit Ribera.
Del total d’expedients iniciats per Consum, la majoria són per a Endesa Energia i Endesa Energia XXI, que en sumen 87 en total. Per darrera hi ha altres companyies gasístiques.
Aquestes dades s’han donat a conèixer amb motiu de la presentació de la memòria anual del 2016 de l’organisme.