Consells per no gastar més del compte amb les compres de Nadal
Roba, joguines, perfums, calçat i complements, i llibres són els productes que més es pensen comprar per Nadal. Tant a botiga física com per Internet, una modalitat de consum a l’alça que, en determinades ocasions, pot conduir-nos a situacions no desitjades. Diferències en els preus, retards en els lliuraments o problemes amb les devolucions són factors recurrents en les queixes i reclamacions que es gestionen des dels serveis públics de consum. El responsable de l’oficina local, l’assessor jurídic Oriol Contreras, enumera una sèrie de consells bàsics que ens protegiran d’estafes i ens garantiran unes compres segures i responsables.
La màxima és planificar, comparar i esglaonar les compres. Això ens ajudarà a estalviar diners en una època en què la butxaca queda molt tocada.
A les botigues físiques és important guardar-se el tiquet de compra per a futures reclamacions. Si optem pel comerç electrònic, cal assegurar-se que la plataforma és fiable i segura, també la passarel·la de pagament on introduïm les dades bancàries.
Oriol Contreras és l’assessor jurídic de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Calella.
Hem de comprar el que es necessita i, per això, hem de fer una llista dels productes que volem, on ho comprarem, comparar els preus i sobretot no comprar de manera compulsiva. Per Internet, vigilar que l’empresa està ubicada Espanya.
La Diputació de Barcelona ha editat el decàleg dels drets dels consumidors en les compres en línia:
▪Dret a conèixer el nom comercial, la ubicació física del comerç i com posar-s’hi en contacte de forma directa i eficaç.
▪Dret a manifestar el consentiment de compra de forma expressa i inequívoca i a rebre la confirmació de la venda en un suport durador.
▪Dret a conèixer tota la informació sobre la transacció comercial abans d’efectuar-la.
▪Dret a rebre la comanda en un termini màxim de 30 dies, sense assumir els riscos del transport.
▪Dret a tenir informació veraç dels productes.
▪Dret a utilitzar mitjans de pagament segurs.
▪Dret de desistiment durant 14 dies.
▪Dret a la garantia dels productes.
▪Dret a consultar electrònicament els codis de conducta del comerciant.
▪Dret a la protecció de les dades de la persona consumidora.
Consum recorda que tots els establiments han de disposar de fulls de reclamació i que existeixen serveis municipals de consum, on es poden consultar tots els dubtes.
A partir del 2022, tots els productes tindran 3 anys de garantia
L’advocat de l’OMIC de Calella ha parlat d’una de les grans novetats en l’àmbit de consum que ens trobarem al tombar l’any. A partir de l’1 de gener del 2022, i d’acord amb una directiva europea, s’ampliarà la garantia dels productes de consum, des d’un llapis fins a un vehicle, passant pels electrodomèstics i els aparells tecnològics.
Es passarà de 2 a 3 anys, una ampliació que serà molt important, per exemple, en els aparells de telefonia mòbil. D’aquesta manera es lluitarà contra la mai demostrada obsolescència programada d’electrodomèstics. A més, els fabricants tindran l’obligació de reparar-te l’aparell mentre estigui en garantia o oferir-te peces de recanvi durant almenys 5 anys.