Com és la convivència entre ciclistes i conductors a la carretera?
L’últim accident de trànsit a Montbrió del Camp, a Tarragona, amb el resultat de dos ciclistes morts envestits per un conductor novell que va donar positiu en el test de drogues ha reobert el debat (i la preocupació) sobre la seguretat del col·lectiu a les carreteres. Són la baula més feble de tots els usuaris de la xarxa viària i això ho constaten les dades de sinistralitat del primer semestre del 2018 a partir de les quals la Direcció General de Trànsit ha posat en marxa una campanya específica per fomentar el respecte cap als ciclistes. N’hem parlat a l’Info Migdia amb Gonzalo Marchena, responsable del portal Triatletas en Red, triatleta i ciclista; que ha reclamat posar la societat al nivell d’una cultura ciclista en clar creixement.
Marchena, un periodista especialitzat en la pràctica ciclista i del triatló, ha lamentat d’entrada que les condicions de la xarxa viària catalana no es corresponen a les d’un país on la cultura ciclista i l’afició creix any rere any. Pels beneficis a nivell físic i també social.
Apel·la a la consciència de tots aquells que fan ús de les carreteres, a tenir una actitud respectuosa per contribuir a la convivència, i sempre a partir del compliment de la normativa de trànsit que obliga els conductors de vehicles de quatre rodes a tenir una conducció prudent quan se circula per allà on passen grups de ciclistes.
La distància mínima obligatòria d’1,5 metres, que en altres països són 2 metres, i també la paciència. Els ciclistes som també pares, tiets, amics o fills; i qui condueix un vehicle, abans d’avançar, hauria de pensar durant uns segons que, si bé poden tenir la impressió que en aquell moment estem molestant, si s’esperen uns quants metres podran fer-ho de forma segura i respectuosa.
Alhora recorda que els ciclistes també han de contribuir a garantir la seva pròpia seguretat i la del trànsit en general. La primera premissa és portar el casc -amb un ús generalitzat entre el col·lectiu, apunta Marchena- i circular en grups de com a màxim dos bicis en paral·lel.
Per falta de cultura, potser és la primera vegada que surten a la carretera, acaben fent grups de 4 o 5 i això castiga al col·lectiu ciclista. D’igual manera que demanem que hi hagi més respecte en el trànsit per part de conductors, nosaltres hem de donar el mateix respecte.
Només amb el foment del respecte i una bona educació viària s’aconseguirà que hi hagi una bona convivència a la carretera. Una fita que ja és realitat en d’altres països europeus com Alemanya, ha apuntat el periodista esportiu.
A Gonzalo Marchena també li hem preguntat sobre la polèmica decisió judicial de deixar en llibertat amb mesures cautelars el conductor novell que va envestir el grup de ciclistes a Montbrió del Camp. Va provocar la mort a l’acte de dos d’ells, i després es va constatar que conduïa sota els efectes de les drogues.
Explica que els matins del cap de setmana són els preferits entre els afeccionats per sortir amb bicicleta i fer tirades llargues, però que sempre hi ha el risc fatal de topar-se, com en aquest cas, amb imprudents al volant.
Surts a les sis o set del matí per evitar cotxes i et trobes amb conductors que es posen al volant quan no ho haurien de fer. Com és el cas de Montbrió i tants altres que surten a la llum pública de gent que condueix sota els efectes de l’alcohol i les drogues i acabin amb la vida dels ciclistes (…) A part de la cultura ciclista, la justícia no acaba de ser prou dura.
Marchena afegeix aquesta reivindicació a una altra que ve de més lluny, i compartida amb els conductors de vehicles de dues rodes, que és la retirada de les tanques de protecció de les carreteres. Hi ha el risc de patir greus talls o lesions greus en cas d’impacte.
A continuació podeu recuperar íntegrament l’entrevista al periodista de Triatletas en Red, Gonzalo Marchena.