Campanya per garantir la seguretat dels ciclistes
El Servei Català de Trànsit duu a terme fins diumenge una campanya informativa i de sensibilització per garantir la seguretat dels ciclistes quan circulen per vies urbanes. Recorden que han de passar pels carrils bici -on hi tenen preferència i cap altre vehicle a motor hi pot circular o estacionar- o pel voral de la calçada, mai per voreres o zones de vianants ni tampoc en sentit contrari. La idea és assegurar una convivència entre tots els usuaris de l’espai públic.
La responsable de gestió i planificació de seguretat viària del Servei Català de Trànsit (SCT), Anna Pintó, ha explicat a l’Info Migdia que la campanya se centra en molts d’aquells aspectes relatius a la circulació que els usuaris desconeixen.
A vegades els ciclistes es comporten com a vianants i no com el conductor d’un vehicle, i sovint com a conseqüència del desconeixement de la norma. La campanya, a més d’incrementar la vigilància de les policies locals, hi ha una tasca molt important d’informar i sensibilitzar tant a ciclistes com la resta d’usuaris
La campanya llista un seguit de consells, entre els quals tenir la bicicleta a punt i revisada, utilitzar dispositius d’enllumenat a la nit, i no superar la velocitat màxima permesa, que és de 45 km/h. I res d’escoltar música amb reproductors o el mòbil.
No es pot circular utilitzant auriculars connectats a la ràdio o telèfons mòbils. I que és molt recomanable el cas, obligatori a les carreteres i per als menors de 16 anys en vies urbanes. Però el recomanem a tothom
Segons dades del Baròmetre de la Bicicleta, més del 70% dels catalans té una bicicleta i el 6,45% l’utilitza diàriament per desplaçaments quotidians.
La presència de ciclistes a les carreteres s’ha incrementat i molt en els últims anys, també per la creixent afició a fer esport. I és en aquestes vies on ells reclamen protecció i que els conductors guardin la distància de seguretat.
A la carretera, si es vol avançar el ciclista, s’ha de mantenir una distància lateral mínima d’un metre i mig, i si és necessari es pot envair el carril contrari encara que hi hagi una línia continua.
Segons dades del SCT, l’any 2017 van morir dos ciclistes per accident de trànsit en vies urbanes i 11 en vies interurbanes. En el que portem de 2018 no s’ha hagut de lamentar cap víctima mortal entre el col·lectiu.
A continuació podeu escoltar l’entrevista a la responsable de gestió i planificació del SCT.