Calella enfoca tots els seus projectes al paquet turístic dels Next Generation
Calella ha presentat 26 projectes relacionats amb la sostenibilitat i l’eficiència energètica, i la digitalització, a la convocatòria dels Next Generation. En concret, al paquet que atorgarà el Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç per finançar projectes transformadors vinculats al sector turístic. Sumen 40 milions d’euros i la gran majoria es desprenen del pla Calella Emissions 0 i del Pla d’Acció Municipal 2019-2023. Alguns ja coneguts, com el del cobriment de la Riera Capaspre, carretera N-II en amunt. Rebi o no els diners del fons europeu, aquesta actuació es durà a terme, tal com ha confirmat l’alcaldessa Montserrat Candini.
Al projecte Calella Emissions Zero s’hi han afegit 16 propostes més que es regeixen per quatre grans eixos: la transició verda i sostenible, la millora de l’eficiència energètica, la transició digital i la competitivitat. Segons l’alcaldessa Montserrat Candini, aquesta és una primera proposta per acollir-se als fons Next Generation, però no serà l’única.
No és la versió global de la nostra proposta, això és una primera tongada dels fons vinculats a turisme sostenible. El que hem fet és aprofundir en els projectes que ja teníem amb el pla Calella Emissions 0. Tenir aquest pla ens ha donat avantatge perquè ja hi havia fet molt de treball previ.
Ara, volen fer-ho possible demanant una subvenció al Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç per a destinacions turístiques locals. Candini ha destacat que malgrat acollir-se aquest ajut, no són només propostes exclusivament pel sector turístic, sinó que són un conglomerat d’actuacions que beneficiaran al conjunt de l’economia productiva de la ciutat.
Turisme és un sector de sectors. En una destinació com la nostra, on la base de l’economia està molt lligada al turisme, vol dir que tots els projectes tenen a veure d’una manera o altra amb l’economia productiva que passa per la ciutat. És un model de ciutat basat en aquesta economia i presentem tot un seguit de projectes amb una visió més amplia, al cap i la fi, turisme és la suma de molts sectors.
L’objectiu d’aquestes propostes és millorar la capacitat del municipi davant d’un escenari turístic incert i volàtil; posicionar Calella com una destinació segura, sostenible i competitiva; mitigar els efectes del canvi climàtic; digitalitzar infraestructures; i millorar el sistema de prevenció de riscos naturals.
Per exemple la instal·lació de sensors pel control de sorolls, la instal·lació contenidors intel·ligents, sistema integral de prevenció de la platja… És a dir, allò que ja tenim nosaltres, adaptar-ho a les necessitats del segle XXI per avançar cap a una model de ciutat més moderna i sostenible.
En total l’Ajuntament ha presentat 26 propostes per valor de 40 milions d’euros. Algunes són de noves, però d’altres ja estaven sobre la taula de l’executiu local com la segona fase del cobriment de la Riera Capaspre o la instal·lació de contenidors intel·ligents. Uns projectes que, alguns d’ells de fet, ja estan pressupostats i que l’alcaldessa ha confirmat que s’executaran amb independència de si es rep o no la subvenció.
Si allò que teníem pressupostat i projectat, ens ho acaben subvencionant són diners alliberats per fer altres coses. És evident que 43 milions d’euros serà difícil que ens els donin tots, però hem fet un treball molt sòlid i són projectes que ens ajudaran en la transformació i digitalització de Calella.
A banda d’aquesta primera convocatòria, Calella també presentarà de manera mancomunada amb Pineda, Malgrat i Santa Susanna altres projectes de rehabilitació energètica, sostenibilitat, transició digital i gestió intel·ligent dels residus amb els quals optar als fons.