Calella crea una xarxa d’intercanvi amb el temps com a moneda

El Banc del Temps de Calella es posarà en marxa la setmana vinent. El gestionarà l’administració local i tindrà com a punt de referència les dependències de Serveis Socials, a la Fàbrica Llobet-Guri, on caldrà acudir per donar-se d’alta com a usuari, prèvia entrevista personal. La xarxa d’intercanvi gratuït disposarà d’una plataforma a Internet –calella.bancdeltemps.org– on exposar les demandes i les ofertes, tot i que es contempla també l’assessorament presencial dels participants per part de l’equip tècnic del departament. El projecte local compta amb el suport de l’Associació Salut i Família, entitat de referència en el desenvolupament d’aquesta iniciativa comunitària i col·laborativa, amb la qual avui se n’ha signat el conveni d’adhesió.

Calella ha entrat a formar part de la xarxa de Bancs dels Temps que es van impulsar a finals dels anys 90 i s’han estès fins a dia d’avui per tot Catalunya, l’Estat i arreu del sud d’Europa, com a projecte comunitari per al foment de l’intercanvi gratuït d’habilitats, capacitats, coneixement i informació. L’Associació Salut i Família en realitzarà el seguiment i l’assessorament gràcies a l’acord de col·laboració que s’ha subscrit aquest migdia a l’Ajuntament de Calella.

Gràcies a això, el Banc del Temps de Calella podrà aprofitar l’experiència acumulada d’aquesta iniciativa. “Obriu una gran porta a un munt de recursos i experiències acumulades, perquè ja hi ha camí previ fet”, ha exposat la directora general de l’Associació Salut i Família, Elvira Méndez, qui ha assegurat que el projecte encarna els valors de la política social del segle 21, reforçant els espais de convivència i de ciutadania.

L’alcaldessa de Calella ha posat de relleu l’esperit voluntariós i d’ajuda que demostra constantment la societat calellenca: “Amb el seu temps i la seva organització acaben creant espais de felicitat i de concòrdia, d’un humanisme compromès amb l’ajuda a la gent”. Montserrat Candini ha indicat que el Banc del Temps donarà forma i estructura a aquesta consciència col·laborativa, afavorint alhora que als ciutadans que ja són actius se n’hi sumin de nous.

D’acord amb la filosofia del projecte, i en això s’ha volgut ser taxatiu, el Banc del Temps no substitueix les prestacions que s’ofereixen des de Serveis Socials ni entra en competència amb la iniciativa privada. La diferència rau en què tots els usuaris ofereixen i reben amb la mateixa moneda. El bé més preuat que tenim, ha assegurat l’alcaldessa, que és el temps.

“La teva hora i la meva hora valen el mateix, és la moneda que ens iguala. És la unitat de canvi i de valor, tot costa el temps que es triga a fer: tant és que sigui per planxar, fer jardineria, donar un consell o aprendre anglès”, ha detallat Méndez.

Són intercanvis bilaterals i puntuals, per a serveis que poden ser considerats atemporals, que alhora contribueixen a crear i reforçar espais de convivència i solidaritat.

Per participar en el Banc del Temps, cal ser major d’edat i donar-se d’alta com a usuari. A partir d’aquí cadascú podrà gestionar el seu perfil personal, fer demandes de serveis o oferir-ne, des de la plataforma a Internet calella.bancdeltemps.org. “S’ha de fer l’entrevista prèvia per omplir uns formularis on es demanen les dades i es pregunta sobre aficions o què és el que cadascú pot oferir”, ha informat la regidora d’Igualtat i Solidaritat i cooperació, Cindy Rando, que ha acudit a la roda de premsa amb la regidora de Política Social, Margarita Valls.

Des de les dependències de Serveis Socials, a la Fàbrica Llobet-Guri, es farà tots els tràmits per inscriure’s al Banc del Temps i també s’acompanyarà als usuaris que tinguin dificultats per desenvolupar-se a l’entorn virtual.

La xarxa d’intercanvi gratuït es posarà en marxa de manera oficial dilluns vinent, 22 de febrer. En la roda de premsa de presentació, també se n’ha presentat el logotip que identificarà tot el material de divulgació i comunicació que es faci.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.