Alcaldes de l’Alt Maresme demanen un tractament diferenciat de la protecció del litoral
La línia de tren del Maresme discorre paral·lela al mar però en alguns trams de la comarca ho fa més a tocar del trencar de les onades que no pas en d’altres. Al sud, a més, s’hi afegeix una altra barrera, la que suposa la carretera N-II. Aquesta realitat que diferencia el territori és la que avui han posat de relleu els alcaldes de Pineda de Mar i Santa Susanna, que en una entrevista al programa La Ciutat, han reclamat solucions urgents i definitives als efectes de la llevantada que aquest cap de setmana s’ha emportat la sorra de la platja i va descalçar un tram de via a Santa Susanna i va trencar la canonada que porta l’aigua de la depuradora de l’Alt Maresme. Justament avui, l’alcalde de Pineda de Mar, Xavier Amor es reunirà a Madrid amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i ho aprofitarà per exposar-li una problemàtica derivada del canvi climàtic que ja pel temporal Glòria va deixar clar que pot tenir conseqüències catastròfiques al territori.
Ràdio Calella TV ha fet coincidir telefònicament als alcaldes de Pineda de Mar i Santa Susanna, les poblacions més afectades per l’episodi de temporal marítim que va allargar-se durant molts dies la setmana passada i que va desembocar en un diumenge amb múltiples afectacions a la platja, als serveis que hi ha a primera línia de mar i, entre ells, el de transport ferroviari.
El pinedenc Xavier Amor ho traslladarà avui a la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la catalana Raquel Sánchez, perquè conegui la problemàtica que ha tornat a fer saltar l’alarma a la comarca del Maresme.
Vinc a Madrid per un projecte que tenim a mitges amb Santa Susanna, el de la construcció del pas soterrat d’accés a la platja que situem al límit dels dos termes municipals, però la urgència farà que també li exposi aquest tema. He portat un dossier amb fotografies per explicar-li a la ministra de Ministra de Transportes, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez.
Amor i el seu homòleg de Santa Susanna, Joan Campolier, han garantit que la circulació de trens s’ha pogut recuperat amb la màxima seguretat. Celebren la celeritat d’Adif amb els treballs per restablir el servei; però reclamen solucions amb mirada llarga.
En aquest sentit, els dos han coincidit que la realitat del nord i el sud de la comarca són diferents i que cal que això quedi reflectit en els projectes de protecció del litoral que s’han de tirar endavant. A Pineda de Mar s’està a l’espera dels resultats d’un estudi que es va encarregar a experts després de l’experiència del temporal Glòria, que va engolir tota la platja.
Que l’aigua toqui la via del tren a Pineda de Mar, no pensava que ho veuríem mai. I a Santa Susanna, impensable. Però això va a més i hem de buscar solucions estructurals, amb els seus pros i contres, potser s’hauran de desfer i treure coses, o posar-ne dins l’aigua perquè l’onada no peti a primera línia de platja. En tot cas, són mecanismes que s’han de posar en funcionament de forma imminent perquè no tenim temps de marge.
Segons l’alcalde de Santa Susanna, caldrà que es faci una avaluació de la singularitat territorial que s’estableix de Calella cap al nord a l’hora de plantejar solucions a nivell mediambiental i sobretot d’infraestructures de comunicació. Durant l’entrevista, Joan Campolier s’ha dirigit a l’alcalde de Pineda de Mar perquè aprofiti la trobada d’aquest dimarts per traslladar-los aquest missatge.
El tractament de la via del tren fins al túnel de Les Roques, on comença Calella, ha de ser un projecte concret; i a partir d’aquest punt, i cap amunt, Pineda de Mar, Santa Susanna i Malgrat de Mar fins a la Tordera, ha de ser un altre. Perquè aquí tenim bàsicament la barrera de la via del tren, però al sud de la comarca també hi intervé la carretera N-II. [Dirigint-se a Amor] A veure si els convences d’això!
En aquest sentit, l’alcalde susannenc ha suggerit que s’estudiï l’opció de construir espigons submergits i paral·lels a la línia de la costa, a uns 500 metres del bot de l’aigua, que ajudin a frenar la virulència de les onades quan hi ha temporals de mar.
El que s’ha de fer és frenar la força de l’onada. Si hi ha obres que han funcionat, hem d’estudiar-les i donar-li continuïtat. Però això passa per col·locar barreres paral·leles al mar, mai perpendiculars.
Amor també ha parlat dels múltiples beneficis que obtindria el territori amb el trasllat de la via del tren a l’interior, que és la reivindicació que mantenen la majoria de poblacions del sud de la comarca. Sigui com sigui, l’alcalde de Pineda de Mar ha exposat que cal aprofitar la conjuntura actual per abordar projectes d’aquesta magnitud tenint en compte les possibilitats de finançaments que ofereixen els fons de recuperació europeus NEXT GENERATION, dirigits a promoure projectes de sostenibilitat mediambiental.
Podeu recuperar l’entrevista als alcaldes de Pineda de Mar i Santa Susanna, a continuació: