La Plataforma Aturem la C-32 guanya la batalla judicial

Imatge d'arxiu de la Plataforma "Aturem la C-32", que va presentar denúncia per l'impacte mediambiental que suposaria la nova infraestructura. El litigi judicial es va acabar el 2022 amb una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

El projecte de perllongament de l’autopista C-32 en un tram de 6,7 quilòmetres de Blanes a Lloret de Mar ha passat a la història. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha estimat el contenciós presentat per diverses entitats ecologistes que denunciaven l’impacte ambiental que suposaria aquesta nova infraestructura. Després d’anys de batalla judicial, i d’haver aconseguit aturar els treballs en dues ocasions, han guanyat el litigi. Des de la Plataforma Aturem la C-32 celebren la resolució de l’alt tribunal i emplacen a la Generalitat a buscar alternatives de mobilititat que respectin el patrimoni natural del territori.

En declaracions a Ràdio Calella TV, el portaveu de la Plataforma Aturem la C-32, Joan Mora, ha qualificat la sentència de “gran victòria per al patrimoni natural de la Costa Brava sud”.

Des que es va presentar el projecte ja vam advertir que tenia grans deficiències quant a la legislació vigent en matèria de canvi climàtic, no ens van fer cas a les al·legacions i vam haver de recórrer al contenciós administratiu, que finalment ha fallat a favor nostre (…) Això suposa preservar un patrimoni natural i de gran interès ecològic i paisatgístic per la Costa Brava sud. Per tant, entenem que és una gran victòria pel patrimoni natural i per la societat.

El projecte de perllongament de la C-32 aprovat l’any 2018 per la Generalitat de Catalunya contemplava la construcció d’un tram de 6,7 quilòmetres de via per connectar Blanes i Lloret de Mar. Un carril per sentit i un tercer reversible per usar-lo segons les necessitats de trànsit. A més, preveia obrir dos túnels i cinc viaductes.

Les entitats ecologistes denunciaven que la nova infraestructura destruïa els paratges de Sant Pere del Bosc i el Vilar, el darrer corredor biològic que uneix els massissos de l’Ardenya-Cadiretes i del Montnegre, la Plana del Tordera i les Guilleries.

La sentència de l’alt tribunal conclou que el projecte no considera el factor del canvi climàtic que estableix la Llei del 2017 i que és “imperativa” en la planificació de projectes constructius de transport que es desenvolupin a Catalunya. Segons recullen informacions periodístiques, el Departament de Territori esperava una sentència en aquests termes perquè, segons exposen, l’estudi informatiu ambiental que acompanyava el projecte ha quedat “desfasat” amb el pas del temps. En aquest sentit, no es té la intenció de recorrer la resolució judicial sinó de buscar solucions alternatives per millorar la mobilitat.

Des de la Plataforma Aturem la C-32 s’emplaça a la Generalitat a treballar per un model més sostenible i encaminat a potenciar el transport públic.

Aquesta és una infraestructura del segle passat que pretén incrementar la circulació o potenciar l’ús del vehicle privat, que va en contra de les polítiques que s’estan duent a terme: de l’Agenda 2030 o de la pròpia declaració d’emergència climàtica de la Generalitat, per exemple.

Des de l’entitat expliquen que els ajuntaments de Blanes i Tossa de Mar els han fet arribar la seva satisfacció per l’aturada del projecte. Reclamen a la Generalitat que es destini una partida econòmica a la recuperació de les zones forestals afectades pels treballs inicials del projecte i que es retirin les denúncies contra les persones imputades pels actes de resistència social que es van dur a terme per impedir-los.

En termes de mobilitat, Aturem la C-32 reclama el desdoblament de la carretera GI-682 perquè es pugui implantar els carrils bus i bici i que es promogui el projecte de tramvia entre Blanes i Lloret de Mar.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.