Preservem el Maresme diu que el model de peatges de l’Estat es culpa de la Generalitat
Queden exactament 3 mesos i 20 dies perquè l’autopista C-32 deixi de ser de pagament. Després de 51 anys l’autopista més antiga de l’estat serà alliberada i passarà a ser gratuïta. De fet, l’aposta del govern espanyol de posar peatges a totes les carreteres estatals, no afectaria l’autopista maresmenca, ja que és una via de titularitat catalana. No obstant això, la Generalitat continua apostant per la idea de la vinyeta, una tarifa plana per circular. Des d’entitats com Preservem el Maresme, que fa anys que lluiten per l’alliberament dels peatges, posen el crit al cel i continuen rebutjant qualsevol de les dues opcions.
La intenció del govern espanyol és generalitzar els peatges a autovies i autopistes a partir de l’any 2024 a tot l’Estat. L’objectiu d’aquesta mesura és per poder-se acollir a ajudes europees i penalitzar als qui contaminen més. L’anunci el va fer el mateix govern estatal i segons el portaveu de la plataforma Preservem el Maresme, Antoni Esteban, tenen sospites que Sánchez ha proposat el sistema de pagament per a totes les autovies, a petició de la Generalitat.
La barbaritat que ha anunciat el senyor Sánchez és culpa de la Generalitat. Qui proposa a Brussel·les posar peatges? El govern espanyol, i per què ho fa? Perquè la Generalitat li demana poder seguir cobrant per moure’ns. I necessita implementar el sistema a tot l’estat o seria una irregularitat.
La Generalitat, però, rebutjaria aplicar un peatge a totes les autovies catalanes. De fet el sistema amb el qual ja treballa és el model de vinyeta. Un impost que tothom que tingui vehicle i vulgui circular hauria de pagar. Amb aquest sistema de pagament l’administració catalana podria fer front al manteniment de la infraestructura que fins ara havia assumit la concessionària.
Nosaltres estem preocupats perquè aquí Catalunya es vol posar la vinyeta. La vinyeta vol dir que pagaràs passis o no passis per l’autopista, és més, per moure’t per la nacional també pagaries. Calculem que es pagarien uns 90 euros l’any per vehicle. És un impost de circulació 2.0, és duplicar un impost que ja paguem. Una injustícia i barbaritat.
Des de Preservem el Maresme tornen a alertar que molts partits catalans que abans s’hi oposaven, ara sí que estan donant validesa al model de vinyeta. És per això que Esteban assegura que seguiran lluitant, més enllà del 31 d’agost, per evitar que es torni a pagar per fer ús de la carretera més amortitzada de l’estat.
Acabem una època que ens ha durat 51 anys. El 31 d’agost celebrarem l’aixecament de barreres, almenys, durant un període, perquè després ja sabem que ens tornaran a castigar d’alguna manera. Els polítics premien més l’economia que les persones.
El Govern de la Generalitat ja va aprovar en el darrer consell executiu destinar 23,7 milions d’euros per conservar fins al 2025 els trams de les autopistes C-32 nord, C-33 i C-31, totes tres s’alliberaran el 31 d’agost.
Recupera l’entrevista a Antoni Esteban: