Activat el pla de contigència d’estiu per a l’Hospital i el CAP de Calella

Imatge d'arxiu

Els efectes de les onades de calor i l’arribada massiva de turistes al territori són dos dels factors que motiven que, cada estiu, la Corporació de Salut del Maresme i la Selva activi un pla de contigència que ha de garantir fer front a l’augment de la demanda assistencial prevista i, alhora, que sigui compatible amb el torn de vacances del personal. En el cas de Calella, i segons la directora d’Atenció Primària de l’organisme, s’ha reforçat el CAP i l’Hospital Sant Jaume de tal manera que s’ha deixat la plantilla “pràcticament igual”: l’objectiu és que no augmentin els temps d’espera habituals per a les visites programades i l’atenció del dia a dia. En el cas d’Urgències, explica que es fa una avaluació continuada de les necessitats del servei per determinar si cal reforçar amb més metges alguns trams d’hores.

Com passa a l’hivern amb el fred, les puntes de calor afecten principalment a les persones grans i, per això, el pla de contingència d’estiu de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva s’adreça especialment al col·lectiu. La directora d’Atenció Primària, Imma Morató, ha detallat com la planificació prevista durant aquests mesos per atendre l’augment de la demanda assistencial prevista al CAP, a l’Hospital Sant Jaume i al seu servei d’Urgències.

En el cas de l’atenció primària, explica que s’evita que augmenti el temps d’espera per visitar-se i que, alhora, es fa una tasca molt important a nivell preventiu.

S’ha obert una agenda de suport específica per assumir les persones que demanen hora i no en tenen amb el seu metge (…) I quan tenim constància de l’arribada d’una onada de calor o dies d’altes temperatures es fan accions proactives amb la gent gran que té malalties cròniques o processos molt debilitats que consisteixen en trucar-los, visitar-los al domicili i facilitar-los les visites perquè són la gent que acostumen a tenir més problemes.

També en el cas de l’Hospital Sant Jaume, la direcció ha cobert les vacances dels professionals mèdics per tal de deixar una plantilla “pràcticament igual” quant a efectius. El centre s’ajusta a nivell de personal, de mitjans i d’instal·lacions al tipus de demanda assistencial que hi ha durant aquesta època. I això pot implicar que es redistribueixin llits però, insisteix Morató, en cap cas que es tanquin zones o plantes.

De veritat que no. Readaptem els llits disponibles de l’hospital en funció dels pics d’afluència, com també passa a l’hivern, aprofitem llits d’on sigui (…) En aquests moments, que afecten molt a la gent gran, s’obres més llits de medicina i potser d’altres també s’aprofiten. En definitiva, adaptem la xarxa en funció de les necessitats.

I en el cas d’Urgències, que és el primer dispositiu on acudeixen els turistes i és propici al col·lapse durant l’estiu, es fa una avaluació diària del fluxe d’usuaris per determinar si cal portar-hi reforços.

Com que l’assistència es valora dia a dia, si incrementa la demanda es posen reforços en dies i trams concrets. També s’intenta fer un treball educatiu recordant que també es pot acudir a l’atenció primària, sempre que ho vulguin, es poden redistribuir al CAP que els queda més a prop.

Durant l’estiu s’amplien horaris dels CAPs de l’àrea de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva per donar assistència d’urgències. El de Calella obre els dissabtes de 8 a 20h amb l’equip habitual de metges i infermers de família.

Un altre dels serveis que s’activen a l’estiu en aquest àmbit sanitari és el de traductors.

Hi ha un servei de traductor tant als Hospitals, hi ha una franja molt àmplia d’horaris en què es dona el servei (…) Anglès i francès segur, sé que parlen alemany i rus, i en algunes zones hi ha traductor d’holandès.

Els traductors de la Corporació intervenen en tasques administratives i en la comunicació entre el pacient i el personal mèdic.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.