L’SGAE visita comerços per fer-los pagar si posen música o la ràdio

Alguns comerços de Calella han rebut darrerament la visita de treballadors comercials de l’SGAE, la Societat General d’Autors i Editors, que els reclamen el pagament d’una quota per tenir sintonitzada una emissora de ràdio a l’interior del seu negoci.

El President de la secció de propietat intel·lectual i drets d’imatge del Col·legi d’Advocats de Barcelona, Jordi Bacaria, ha explicat a Ràdio Calella TV, que els mal anomenats inspectors de l’SGAE el que fan és proposar unes tarifes mensuals als locals on s’hi reprodueixen obres musicals per les quals cal autorització. I en primer lloc ha volgut diferenciar entre locals que puguin augmentar els seus ingressos per posar música i els que no. “Una cosa és un local que tingui un guany directe a partir de reproduir obres musicals, com un bar musical o un hotel, i una altra cosa és un local que no tingui guanys directes, i a vegades ni tan sols indirectes, per tenir aquest tipus de música, com qualsevol despatx d’advocats, dentistes -és un cas que s’ha donat- que per desgràcia aniràs igual a la consulta tant si hi ha música com si no“.

Jordi Bacaria ha dit que és molt difícil que per tenir una ràdio posada, l’SGAE pugui justificar que el que sóna té drets d’autor, ja que el comerç pot al·legar fàcilment que només escolta les notícies o música clàssica, per exemple. Assegura que ningú està obligat a facilitar cap de les informacions que reclamen els agents d’SGAE, que no estan legitimats per demanar segons quines dades, i titlla d’“infantil” el raonament que fan de considerar que una botiga té més clients si té una ràdio posada, però que cada cas és diferent i no sempre és justificat fer pagar una quota. Tot i així, si es fa sonar música protegida la quota s’ha de pagar. Bacaria diu, però, que l’SGAE no és coherent a l’hora de perseguir els establiments. “Voluntari no és, perquè si estàs reproduint música s’han de pagar drets d’autors, però cal veure en quins casos es pot pagar o no. Hi ha perruqueries que posen música, posen la ràdio -ja no parlo de bars- i també és un cas que se’ls ha perseguit”.

Per tant, si un comerciant rep una visita o una notificació d’SGAE el que ha de fer, segons l’advocat, és consultar un professional per saber si en el seu cas concret li poden demanar una quota o no. Bacaria ha dit que sovint els comercials d’SGAE negocien els preus i proposen tarifes planes econòmiques i el comerç pot tenir posada la ràdio cada dia, soni el que hi soni, però ha insistit en què s’ha d’estudiar cada cas particular per si es pot evitar o no haver d’abonar la quota que proposen els comercials.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.