Territori continua estudiant el nou enllaç amb la C-32
El projecte per millorar la connectivitat de la C-32 al Maresme avança a diferents velocitats. El Departament de Territori acaba de treure a informació pública els estudis informatiu i d’impacte ambiental d’un tram de 32 quilòmetres d’autopista entre Alella i Sant Pol de Mar, però deixa per més endavant la concreció dels accessos de Calella i Pineda de Mar. Aquests se segueixen estudiant de forma separada per la seva “complexitat tècnica” i la previsió és que se’n puguin donar detalls durant aquest 2025. El primer esbòs del projecte apuntava que s’obriria un nou vial per la zona sud de Calella, travessarant el paratge natural del Torrent del Raig. S’hi oposen més d’una dotzena d’entitats locals i comarcals vinculades al medi ambient, i alguns partits polítics, constituïts en la plataforma COSTORA.
Territori parla del “possible” nou enllaç sud amb la C-32 en la darrera actualització del projecte per millorar la connectivitat de l’autopista del Maresme, on sí es concreta les actuacions que es faran entre Alella i Sant Pol de Mar, amb una inversió de 120 milions d’euros. Deixa per més endavant la decisió sobre el vial que s’hauria d’obrir a Calella per tal de descongestionar la carretera, tal com es recollia un primer esbòs del projecte – a principis del 2024 –, que el situava a la zona sud i, per tant, amb un traçat pel paratge natural del Torrent del Raig.
El Departament hi continua treballant i espera donar-ne a conèixer el resultats durant el 2025. Tant l’accés a Calella com la compleció del de Pineda de Mar s’han inclòs en un estudi separat degut a la seva “complexitat tècnica”.
COSTORA, la coordinadora opositora al nou enllaç pel Torrent del Raig, està a l’expectativa. La constitueixen entitats vinculades al medi ambient i a la preservació del territori, tant locals com comarcals, que alerten de l’impacte irremeiable que tindria la construcció de la infraestructura en aquest paratge natural.
Mentre el tram Calella-Pineda de Mar avança al ralentí, ja s’ha tret a informació pública els estudis informatiu i d’impacte ambiental de quatre nous enllaços a Teià, Premià de Dalt – Premià de Mar, Vilassar de Mar – Cabrils, i Canet de Mar- Sant Cebrià de Vallalta – Sant Pol; a més de la millora dels existents a Alella – Masnou i Sant Andreu de Llavaneres. Es tracta d’un àmbit de 32 quilòmetres de via on s’hi farà una inversió de prop de 120 milions d’euros.
Les actuacions tenen com a objectiu millorar la funcionalitat de la C-32 perquè absorbeixi el trànsit que actualment utilitza l’N-II i la xarxa local, perquè es puguin pacificar. “La connectivitat és un mecanisme de progrés que Catalunya necessita com qualsevol altre país que vulgui dinamitzar la seva economia”, ha afirmat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.
El finançament del projecte ha de sortir del conveni entre l’Estat i la Generalitat que “s’està ultimant” per d’adaptar-lo a les noves propostes de millora de les infraestructures de mobilitat del Maresme, que deriva del traspàs de competències de l’N-II a Catalunya.