Comença amb l’R1 el traspàs de Rodalies a Catalunya
Primer pas per fer efectiu el traspàs del servei de Rodalies de l’Estat cap a la Generalitat de Catalunya. Es començarà pel tram de la línia R1 entre la Sagrera i Maçanet-Massanes, la més antiga de tot l’Estat espanyol i una de les que registra tanta activitat – 130.000 passatgers diaris – com incidències. El Govern català ha aprovat demanar formalment al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que disgregui la línia de la Xarxa Ferroviària d’Interès General, com a punt de partida d’un procés que reconeix serà llarg però té l’objectiu de millorar la gestió i la qualitat del servei de transport. “Treballem per tenir un país on els trens surtin puntuals cada dia al matí”, ha manifestat la portaveu i consellera de Territori, Sílvia Paneque. El Maresme celebra l’acord i insisteix que el traspàs haurà d’anar acompanyat dels recursos econòmics que assegurin resoldre les demandes de la comarca.
La línia R1 que passa pel Maresme serà la primera que controlarà la Generalitat de Catalunya. El Govern ha iniciat el procediment per fer efectiu el traspàs de competències sobre Rodalies de l’Estat a la Generalitat de Catalunya que forma dels acords entre el PSOE i ERC per a la investidura de Pedro Sánchez. S’ha sol·licitat al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que disgregui el tram entre la Sagrera i Maçanet de la Selva de la Xarxa Ferroviària d’Interès General. La portaveu del Govern i consellera de Territori, Sílvia Paneque, n’informava ahir després de la reunió del Consell Executiu, reconeixia que serà un procés llarg però que la gestió directe des de Catalunya persegueix l’objectiu de tenir el millor servei.
És un camí que serà més llarg del que voldríem però que hem de fer perquè durant molts anys no s’han fet les inversions que calia. Això juntament amb què la gestió es faci des de la proximitat (…) Catalunya mereix un transport públic d’alta qualitat. Estem treballant amb diferents àmbits per tenir un país on els trens surtin puntuals cada dia al matí.
✅️️ Iniciem els tràmits per al traspàs de la competència de @Rodalies a la Generalitat. El primer és el traspàs de la línia R1 del Maresme
Un avenç clau per millorar el servei i garantir un transport públic més eficient, sostenible i adaptat a les necessitats del territori pic.twitter.com/Bfa5Eakw1w
— Sílvia Paneque (@SilviaPaneque) January 14, 2025
El traspàs de Rodalies s’activa simbòlicament a la línia més antiga de la península Ibèrica, una de les que registra més passatgers – 130.000 diaris –, però que alhora pateix més limitacions per tenir trams de via única i incidències a nivell d’infraestructura.
Des del Maresme, el president del Consell Comarcal, el republicà Francesc Alemany, ho celebra però introdueix dos matisos: que serà un procés llarg i complex i que caldrà que s’acompanyi dels recursos econòmics que assegurin que es podran resoldre les deficiències del servei. Són declaracions a tvmataró:
Si el traspàs compleix dues condicions, estarem la mar de contents: la primera, que sigui efectiu. Som conscients que aquestes notícies són de llarg recorregut, se’n comença a parlar però la lletra petita és complexa. I la segona condició és que, a nivell econòmic, ha d’anar acompanyat d’una aportació que permeti fer càrrec de totes les demandes que sempre s’han plantejat des del territori.
🚆El #Maresme celebra que el Govern activi el traspàs de Rodalies.
Representants polítics de la comarca veuen amb bons ulls el canvi i esperen que la Generalitat millori la gestió i la qualitat del servei.
➕informació: https://t.co/NbeXGfwV1l pic.twitter.com/IvrsvqApt6
— tvmataró (@tvmataro) January 14, 2025
El conjunt d’infraestructura que es traspassarà inclou 73 quilòmetres de via – 35,2 quilòmetres de via doble i 37,7 quilòmetres de via única – que transcorren per 21 poblacions de les demarcacions de Barcelona i Girona. En total, hi ha 22 baixadors i estacions, i 12 passos a nivell. Un cop completat el procediment, es podrà decidir directament quines millores s’hi fan.
Mentrestant, Adif continuarà portant-ne el dia a dia fins que pugui fer-ho Ifercat, l’empresa pública catalana de gestió d’infraestructures ferroviàries.