El traspàs de Rodalies a la Generalitat començarà per l’R1 del Maresme
L’arribada de més de 1.500 milions d’euros per part de l’Estat a la Generalitat de Catalunya ha acabat desencallant el traspàs de Rodalies Renfe, que començarà el gener del 2025 per la primera línia peninsular: l’R1 del Maresme, que connecta Maçanet-Massanes i l’Hospitalet del Llobregat. El pacte es va signar dilluns entre els governs català i espanyol en el marc de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals Estat-Generalitat per debatre el finançament econòmic.
La línia R1 del Maresme serà la primera que passarà a estar sota gestió de la Generalitat de Catalunya, el gener del 2025. Així ho han acordat els governs català i espanyol en l’última reunió de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals Estat-Generalitat. Abans del 31 d’octubre es comprometen a tenir enllestida tota la documentació tècnica, relativa a la mateixa infraestructura, la senyalització d’estacions o els elements de seguretat.
La consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha parlat de l’objectiu d’oferir un servei ferroviari en condicions a tots els catalans i catalanes.
🎥 [VÍDEO] @nataliamasguix: “Blindem uns acords que suposen una correcció en l'infrafinançament crònic que pateix Catalunya”
🗣@estercapella: “Des del primer dia el Govern Republicà ha defensat la necessitat del traspàs de Rodalies per donar servei al conjunt dels ciutadans” pic.twitter.com/MuU7zoLb7J
— Esquerra Republicana (@Esquerra_ERC) July 22, 2024
La negociació entre governs també ha aprofundit en el canvi d’operadora. Ara mateix es treballa en la definició de la companyia que s’ha de crear per substituir Renfe com a prestadora del servei de Rodalies.
A nivell de finançament, l’Estat transferirà més de 1.000 milions d’euros que permetrà, d’una banda, anular el deute que Renfe imputa a la Generalitat pels serveis ferroviaris. A més,s’ha compromès a abonar anualment el dèficit d’explotació.