Buch demana consens amb el territori
El 2030 és la nova data límit perquè la Generalitat de Catalunya executi els projectes de millora de mobilitat al Maresme, que compten amb una partida de 384 milions d’euros consignats per l’Estat espanyol. Ahir la consellera de Territori, Ester Capella, va ser a Mataró per anunciar als alcaldes de la comarca que a principis de l’any vinent es podrien començar a executar la pacificació de l’N-II per convertir-la en una via integrada a les trames urbanes de les poblacions maresmenques i de creació de nous accessos a la C-32. Un d’ells, està previst a Calella. En tot cas, si es mou fitxa serà a la zona de sud i el centre de la comarca perquè aquí, a l’Alt Maresme, encara no hi ha res concretat. Així ho ha posat de relleu l’alcalde Marc Buch en una entrevista a LA CIUTAT, on ha explicat que tan sols s’ha fet una reunió de treball i no disposen d’informació detallada de com es desenvoluparan els projectes. En aquest sentit, ha reclamat que les decisions es prenguin de forma consensuada amb el territori.
“Els projectes al sector de l’Alt Maresme encara són molt prematurs”, ha dit l’alcalde de Calella, Marc Buch, al programa LA CIUTAT, on ha recordat que la mobilitat és un assumpte d’alta complexitat aquí per la configuració de la trama urbana. Sobre la pacificació de l’N-II, que anirà acompanyada de l’obertura d’un carril bici – hores d’ara sense traçat definit –, ha posat de relleu la necessitat d’abordar-ho de forma rigorosa.
Buch també ha reclamat a la Generalitat de Catalunya que el traspàs de titularitat de l’N-II als municipis del Maresme s’acompanyi d’una partida pressupostària per al seu manteniment per evitar sobrecarregar encara més les arques dels ajuntaments.
Un cop estigui pacificada, l’N-II passarà a ser de titularitat municipal i això vol dir que el manteniment també anirà a càrrec dels ajuntaments. Per això li vaig demanar [a la consellera de Territori] que prevegin una partida pressupostària per ajudar, en un futur, al manteniment de la via.
El paquet de mesures per millorar la mobilitat al Maresme contemplen la creació de fins a 6 nous enllaços amb la C-32, ara gratuïta: a Calella, Canet, Cabrils – Vilassar de Mar, Premià de Mar, Teià i Alella-Masnou. L’estudi informatiu es traurà a exposició pública durant el primer trimestre del 2024. Pel moment es coneix la intenció que el nou vial d’accés s’obri pel Torrent del Raig, darrera l’Institut Bisbe Sivilla, tal com s’indica en el mapa que ha elaborat el Departament de Territori.
L’alcalde Buch demana estar al corrent dels passos que segueix Territori i consensuar la concreció del projecte per l’impacte ambiental que tindrà.
Hi haurà un impacte important al territori i ens hem d’assegurar que es faci molt bé, que sigui d’entrada i sortida, perquè sinó el problema no se solucionaria i es continuarien abocant els cotxes a l’N-II.
Calella reclama que el nou accés sud amb la C-32 tingui doble carril d’entrada i sortida. Del paquet de 384 milions d’euros destinats a millorar la mobilitat al Maresme, els punts de connexió amb l’antiga autopista de pagament se n’emporten 90 milions d’euros. També es contempla una inversió de 25 milions d’euros per millorar les infraestructures de la línia de Rodalies del Maresme.