El govern encarrega un nou estudi sobre el servei d’Urbaser
Nou examen al servei que Urbaser presta a Calella. El govern municipal ha encarregat un informe tècnic del contracte de recollida i transport de residus sòlids urbans, neteja viària i gestió de la deixalleria municipal per tal d’actualitzar la informació obtinguda en l’auditoria realitzada l’any 2021, segons expliquen fonts municipals a Ràdio Calella TV. La voluntat de l’executiu local de Junts i el PSC és conèixer “de forma exhaustiva” què fa i què hauria de fer l’empressa concessionària, afegeixen.
L’informe tècnic sobre la prestació del servei per part de la concessionària Urbaser es va encarregar a principis del mes d’agost per mitjà d’un acord de la Junta de Govern Local, i per un import de 17.803,94 euros.
Els resultats – segons expliquen fonts municipals – servirà per obtenir una fotografia real i actualitzada de com s’està realizant la recollida de la brossa i la neteja viària, també la gestió de la deixalleria municipal; en concret, quins són els recursos humans i tècnics s’hi estan destinant i com s’organitzen. Les mateixes apunten que aquesta informació ha de permetre fer un “seguiment intensiu” del funcionament del servei i avaluar si la concessionària està complint els termes de la contracta que finalitza l’any 2027.
El govern municipal preveu tenir-ne els resultats en un termini curt de temps, sense més concreció.
L’auditoria del 2021 va detectar 38 incompliments i 81 aspectes de millora
Aquest serà el segon examen al qual es sotmet Urbaser, després que l’any 2021 s’encarregués una auditoria del servei – per acord de totes les forces polítiques municipals i a iniciativa dels comuns – al fil de la polèmica suscitada per la publicació d’unes imatges que mostraven els treballadors de l’empresa abocant el contingut de diferents contenidors de selectiva d’un establiment hoteler en un mateix camió de recollida. El cas es va saldar amb l’obertura d’un expedient a l’industrial per una mala praxis en la gestió dels residus.
L’anàlisi va concloure que la concessionària estava incomplint 38 aspectes de la contracta i assenyalava 81 aspectes a millorar, cap d’ells relatius a la recollida i transport de residus, tal com es va posar de relleu. Es van detectar deficiències en els àmbits de gestió del personal, l’organització del servei o el manteniment dels contenidors. L’auditoria va tenir un cost de 10.200 euros i va anar a càrrec de la maresmenca EMAS Consultors.
Amb els resultats a la mà, l’estiu passat es va contractar una empresa externa a l’Ajuntament per determinar si eren motiu de sanció o, fins i tot, de rescissió de la concessió. Aquest treball es va encarregar per un import de 5.800 euros.