Natàlia Costa demana més visibilitat per a la Sindicatura Municipal
A principis de juliol farà un any de la presa de possessió de Natàlia Costa com a síndica de Calella. És la tercera persona que accedeix al càrrec, creat l’any 2014 amb la missió de crear una figura que s’encarregui de vetllar pels drets fonalmentals i les llibertats públiques dels ciutadans de manera independent, objectiva i justa. Va tenir un inici de mandat convuls per unes declaracions a Ràdio Calella TV, al cap d’unes setmanes del seu nomanament, en què va denunciar les dificultats que tenia per accedir a la informació pública. Fins i tot, des del Govern Municipal se li va demanar una rectificació. Les relacions s’han reconduit i també aquestes traves. De fet, avui Costa manifesta que els problemes s’han anat solucionant.
El Reglament del Síndic estableix que tant l’Ajuntament com tots els òrgans municipals hauran d’atendre i auxiliar “amb caràcter preferent i urgent” a la defensora de la ciutadania en les seves tasques. La denúncia de l’incompliment d’això, constantant una actitud d’obstaculització per part dels responsables polítics, va marcar els inicis del mandat de Natàlia Costa com a síndica de Calella. Al cap d’un any, afirma que s’ha millorat en transparència i accés a la informació pública.
S’ha anat solucionant. Ara resulta més fàcil tenir reunions amb els tècnics o amb l’alcalde, que és el que moltes vegades demana el ciutadà. Hi ha hagut un canvi des que hi va haver el rebombori.
Segons Costa, han millorat els canals de comunicació i interlocució amb els responsables departamentals de l’Ajuntament de Calella, a qui s’adreça per demanar informació sobre els casos que li trasllada la ciutadania.
A pocs dies perquè compleixi un any en el càrrec, en fa balanç. I considera que encara hi ha camí per recórrer a l’hora de donar visibilitat a la Sindicatura Municipal i donar-li lloc que li pertoca en el dia a dia de la ciutat.
No és dona suficient visibilitat a la figura de la Sindicatura Municipal, sobretot que es mostri la feina que es fa. Vaig demanar que s’indiqués a la web per facilitar les peticions de consulta… Tampoc em conviden a la majoria d’actes que organitza l’Ajuntament de Calella, per exemple, darrerament, a la presentació del SIAD
A nivell d’activitat, en el seu primer any com a síndica de Calella, Costa explica que ha obert una trentena d’expedients.
Tinc una trentena de casos, alguns expedients encara estan oberts i n’estic fent seguiment, per exemple en temes de sorolls, perquè el ciutadà estigui tranquil. Encara que és un tema complicat, sobretot a l’estiu. Però se m’ha apropat molta més gent per demanar-me ajuda i assessorament en aspectes sobre els quals no hi tinc competències.
Entre les temàtiques que han generat més consultes, s’hi manté la inscripció al padró municipal: les dificultats que exposen algunes persones per fer un tràmit que dona accés a la cartera de serveis públics.
Se’m va adreçar una parella que portava dos anys vivint aquí, sol·licitant la inscripció al padró, però no se’ls responia. Si hi acudien en persona, se’ls donava un no, però no per escrit. En això estem treballant ara, perquè tinguin una resposta i es puguin empadronar, i això els doni dret als serveis públics.
Aquest va ser un dels assumptes que també va posar damunt la taula el seu antecessor en el càrrec, Pere Porti. Natàlia Costa va prendre possessió el 5 de juliol del 2022, amb un mandat per un termini de 5 anys.